بهنرین صندوق سرمایه گذاری

2 معیار شناخت بهترین صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری

دو نکته برای تشخیص بهترین صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری در اینجا مطرح می‌شود. یکی همسویی با بازار و دیگری حباب واحدهای صندوق.

دو نکته برای تشخیص بهترین صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری در اینجا مطرح می‌شود. یکی همسویی با بازار و دیگری حباب واحدهای صندوق.

در دو سال اخیر صندوق‌های جدیدی در بازار سهام ایجاد شده است. این صندوق‌ها به صندوق اهرمی معروف هستند. صندوق‌های اهرمی برای کسب بازده مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این صندوق‌ها ریسک بالایی دارند. در ادامه به معرفی صنوق اهرمی می‌پردازیم و شرح می‌دهیم که بهترین صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری با چه معیارهایی انتخاب می‌شود.

صندوق اهرمی چیست؟

صندوق اهرمی یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری سهامی است که از اهرم مالی استفاده می‌کند تا بازدهی بالاتری به دست بیاورد. این صندوق می‌تواند راهنمای خوبی برای سنجش شرایط کلی بازار باشد.

چند صندوق اهرمی در ایران وجود دارد؟

در حال حاضر یعنی تا آغاز سال 1403 پنج صندوق اهرمی در کشور وجود دارند. این 5 صندوق عبارتند از: صندوق اهرمی کاریزما (اهرم)، صندوق توان مفید، صندوق جهش فارابی، صندوق شتاب آگاه و صندوق موج فیروزه. صندوق اهرمی کاریزما قدیمی‌ترین صندوق اهرمی در ایران است که از آذر 1400 شروع به فعالیت کرده است. جدیدترین صندوق هم موج فیروزه است که در اواخر آبان 1402 فعالیتش را شروع کرد.

برای سرمایه گذاری در صندوق اهرمی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

چند نکته مهم برای سرمایه گذاری در صندوق اهرمی وجود دارد. اولین مورد جهت کلی بازار است. صندوق اهرمی نیز مانند تمام صندوق های دیگر، با ارزش دارایی خود مشخص می‌شود و اگر ارزش بازاری آن بالاتر از ارزش خالص دارایی هر واحد شود، حباب پیدا می‌کند. برای انتخاب یک صندوق مناسب باید به میزان همبستگی صندوق با بازار و نیز حباب آن توجه کنید. هر چه همبستگی شاخص کل با تغییر قیمت واحدهای یک صندوق اهرمی بیشتر باشد، آن صندوق بیشتر شبیه بازار حرکت می‌کند و با بررسی وضعیت بازار قابل تحلیل است.

در نمودار زیر همبستگی رشد شاخص کل و رشد قیمت هر یک از صندوق های اهرمی را در فاصله 5 آذر 1402 تا 8 فروردین 1403 بررسی کرده‌ایم. دلیل انتخاب بازه آن است که همه صندوق ها قابل مقایسه شوند. همان طور که مشاهده می‌شود، همبستگی اهرم، شتاب و جهش با شاخص کل از دو صندوق دیگر بیشتر است. این موضوع به پورتفوی این صندوق‌ها هم مربوط می‌شود چرا که صندوق های اهرم، شتاب و جهش دامنه وسیع‌تری دارند و شرکت‌های بیشتر و متنوع‌تری را در برمی‌گیرند.

بخش دیگر نیز به بررسی حباب صندوق های اهرمی تا پایان روز هشتم فروردین 1403 اختصاص دارد. همان طور که مشخص است، موج بیشترین حباب را دارد و پس از آن اهرم، جهش، شتاب و توان قرار دارند.

بهترین صندوق اهرمی

جمع‌بندی

در این مطلب به دو نکته برای تشخیص این که کدام صندوق اهرمی برای سرمایه گذاری بهتر است، اشاره کردیم. نکته پایانی این است که این بررسی در بازه حدودا 4 ماهه صورت گرفته است و همبستگی با شاخص کل ممکن است در بازه‌های متفاوت تفاوت‌هایی کند. در انتخاب صندوق اهرمی بهتر است به طور کلی همبستگی با شاخص کل بالا و حباب صندوق پایین باشد.

//