سکه بخریم یا شمش؟

افزایش تنش های سیاسی در منطقه، موجب شده است تا حباب قیمت سکه طلا به سطح بسیار بالاتری از میانگین بلندمدت خود برسد. در این شرایط سرمایه گذاری در سکه طلا بهتر است یا شمش طلا؟

افزایش تنش های سیاسی در منطقه، موجب شده است تا حباب قیمت سکه طلا به سطح بسیار بالاتری از میانگین بلندمدت خود برسد. در این شرایط سرمایه گذاری در سکه طلا بهتر است یا شمش طلا؟

با کاهش احتمال واکنش اسرائیل و فروکش کردن التهابات، قیمت طلا و ارزهای خارجی روند نزولی به خود گرفته است. در نتیجه حباب قیمت سکه طلا هم مجددا به حدود 20 درصد رسیده است.

حباب سکه چقدر است؟

حباب قیمت سکه طلا در بلندمدت معمولا حدود 4 درصد است، اما در شرایط پرالتهاب ارزی مانند خروج آمریکا از برجام تا 40 درصد هم افزایش یافته است.

در حال حاضر، حباب قیمت سکه طلا به حدود 20 درصد رسیده است و در صورت کاهش تنش ها می توان انتظار افت بیشتر را هم داشت. گرچه ریسک های سیاسی کشور، شرایط جنگی در خاورمیانه و نااطمینانی های ناشی از انتخابات پیش روی آمریکا قطعا مانع از کاهش حباب به سطوح خیلی پایین خواهند شد. مساله دیگری که می تواند کاهش حباب قیمت سکه طلا را موجب شود، انتشار سکه های جدید از سوی بانک مرکزی در آینده نزدیک است که احتمالا از رونق و جذابیت سکه های ضرب سال 1386 می کاهد و این امر می تواند به تدریج سکه های فعلی را به عاقبت سکه های طرح قدیم دچار کند (حباب قیمتی آن را تا میزان زیادی کاهش دهد)

حباب قیمت سکه طلا

سکه طلا بخریم یا شمش؟

اگر فکر می کنیم که حباب قیمت سکه طلا در حال حاضر نسبتا بالا بوده و انتظار داریم در آینده کاهش یابد، با دقت بیشتری می توانیم بین خرید شمش طلا یا سکه انتخاب کنیم. این مساله در انتخاب بین صندوق های طلا (با توجه به ترکیب دارایی آن ها و سهم سکه از کل سبدشان) نیز به ما کمک خواهد کرد.

دلایل شکل گیری حباب قیمت سکه طلا

سکه طلا علاوه بر کاربرد آن در قالب هدیه، یکی از گزینه های جذاب برای سرمایه گذاری در دوره های نوسان ارزی محسوب می شود. چرا که علاوه بر پوشش در برابر کاهش ارزش ریال، از افزایش قیمت جهانی طلا نیز منتفع می شود. از سوی دیگر، نگهداری سکه طلا راحت تر از دلار بوده و دارای محدودیت های قانونی کمتری نسبت به دلار است. همچنین خرید و فروش آن نیز دارای سهولت بیشتر و ریسک کمتری نسبت به دلار است.

منبع: ترووست

//