ریسک زیان کدام صندوق طلا بیشتر است؟

ریسک زیان برخی از صندوق های طلا بیشتر است. در این مطلب ریسک زیان صندوق های طلا را در بازه 5 ماهه بررسی می کنیم.

ریسک زیان برخی از صندوق های طلا بیشتر است. در این مطلب ریسک زیان صندوق های طلا را در بازه 5 ماهه بررسی می کنیم.

در یک ماه اخیر طلا بازار جذابی برای سرمایه گذاران بود. قیمت سکه و طلای 18 عیار در این مدت نوساناتی چشمگیری داشتند و همین مساله پای بسیاری از مردم عادی و فعالان بازار را به این عرصه باز کرد.

رشد قیمت سکه و طلا باعث استقبال از صندوق‌های طلا هم شد. صندوق‌های طلا از گزینه‌هایی هستند که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌اند و برخی از سرمایه گذاران از آنها به عنوان جایگزینی برای خرید طلا و سکه استفاده می‌کنند. این صندوق‌ها مزایایی دارند از جمله این که قابل سرقت نیستند، جای امنی برای نگهداری نمی‌خواهند و به راحتی با حداقل 500 هزار تومان قابل خرید و فروش هستند. با این حال، دامنه متنوع این صندوق‌ها باعث شده است تا این صندوق‌ها ریسک زیان متفاوتی داشته باشند. یعنی اگر آنها را بخرید، احتمال این که دچار زیان شوید، متفاوت است. علت این تفاوت هم آن است که هر یک از این صندوق‌ها پورتفوی متفاوتی دارد و سهمی که به شمش یا طلا اختصاص داده است، با دیگری فرق دارد.

برخی صندوق‌های طلا مانند «طلا» و «گوهر» سکه محور هستند و بخش بزرگی از دارایی خود را به خرید گواهی سکه بورسی اختصاص داده‌اند و برخی دیگر مانند «آلتون» شمش محور هستند، یعنی بخش بزرگی از دارایی آنها صرف خرید اوراق شمش شده است. برخی دیگر از این صندوق‌ها مانند «عیار» یا «کهربا» نیز بین شمش و سکه معتدل هستند.

کدام صندوق طلا برای سرمایه گذاری بهتر است؟

صندوق‌های طلا بر اساس شرایط بازار می‌توانند بازدهی متفاوتی داشته باشند. معمولا در شرایط رشد دلار، صندوق‌های سکه محور پتانسیل رشد بیشتری دارند اما حباب واقعی آنها هم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، بازدهی صندوق‌های شمش محور در شرایط رشد دلار کمتر است اما حباب و در واقع ریسک آنها هم در این شرایط کمتر می‌شود. البته این موضوع به حباب اسمی صندوق و نحوه مدیریت آن هم بستگی دارد. برخی از صندوق‌های شمش محور به دلیل حباب اسمی خود ریسک زیان بیشتری دارند. در ادامه به ریسک زیان صندوق‌های طلا در 5 ماه اخیر می‌پردازیم و آنها را با هم مقایسه می‌کنیم.

نگاهی به ریسک زیان صندوق‌های طلا در 5 ماه اخیر

مقایسه ریسک زیان 13 صندوق طلا در بازه زمانی 5 ماهه منتهی به 5 اردیبهشت 1403 نشان می‌دهد صندوق‌های گنج، آلتون، کهربا، عیار و زر ریسک زیان بیشتری در مقایسه با سایر صندوق‌های طلا داشته‌اند. این در حالی است که صندوق تابش، زرفام و گوهر کمترین ریسک زیان را در این میان دارند.

//