مهاجرت ایرانیان

 ایرانی ها در صدر پناهجویان عبوری از کانال مانش

در سال های اخیر، ایرانی ها بیشترین سهم را در بین پناهجویانی داشته اند که از طریق کانال مانش خود را به انگلیس رسانده اند، حتی بیشتر از کشورهای جنگ زده افغانستان، عراق و سوریه!

در سال های اخیر، ایرانی ها بیشترین سهم را در بین پناهجویانی داشته اند که از طریق کانال مانش خود را به انگلیس رسانده اند، حتی بیشتر از کشورهای جنگ زده افغانستان، عراق و سوریه!

در سال‌های اخیر مهاجرت از کانال انگلیس یا کانال مانش به یکی از مسیرهای مهم مهاجرت در جهان تبدیل شده است. مهاجران اغلب از کشورهای مختلف، به ویژه از مناطقی که با بحران‌های اقتصادی، امنیتی یا اجتماعی روبرو هستند، تلاش می‌کنند تا از طریق این کانال و با قایق‌های کوچک خود را به سواحل انگلیس برسانند. کانال انگلیس، بین بریتانیا و فرانسه قرار دارد و جزو مسیرهای مهاجرتی مهم به انگلیس است. این کانال به دلیل فاصله کمتر و آب‌های گرمتر نسبت به مسیرهای دیگر، یکی از مسیرهای اصلی مهاجران است.

این مسیر برای مهاجران بسیار خطرناک است. مهاجران معمولاً در شرایط نامناسب و بدون تجهیزات امنیتی مناسب به سفر می‌پردازند که در بسیاری از موارد به غرق شدن این افراد می انجامد. در تازه ترین مورد، در 23 آوریل (4 اردیبهشت) سال جاری پنج نفر از جمله یک کودک هنگام تلاش برای عبور از کانال با قایق جان خود را از دست دادند.

مهاجران عبوری از کانال مانش متعلق به کدام کشورها هستند؟

بر اساس داده های رسمی منتشر شده در وب سایت دولت بریتانیا، در مجموع بین سال های 2018 تا 2023 تعداد 114345 نفر از کانال مانش با قایق های کوچک خود را از فرانسه به بریتانیا رسانده اند. بین سال های 2018 تا 2023، سه چهارم از پناهجویانی که از کانال مانش عبور کرده اند اتباع شش کشور ایران (21546)، افغانستان (16636)، عراق (15388)، آلبانی (14480)، سوریه (8528) و اریتره (8068) بوده اند.

تعداد مهاجران ایرانی از طریق کانال مانش

مهاجران ایرانی در صدر پناهجویانی بودند که در 6 سال گذشته تلاش کرده اند از طریق کانال مانش به بریتانیا برسند. ایرانی ها نزدیک به 20 درصد از کل پناهجویان عبوری از این کانال را شامل می شدند. تعداد مهاجران ایرانی در این دوره حتی از کشورهای جنگ زده ای همچون افغانستان، عراق و سوریه هم بیشتر بوده است.

مهاجران کانال مانش

قانون رواندا

این در حالی است که دولت ریشی سوناک در حال نهایی سازی قانون رواندا است تا مانع عبور مهاجران از طریق این کانال شود. قانون جدید بیان می‌کند که هر پناهجویی که پس از ژانویه 2022 به طور «غیرقانونی» وارد بریتانیا شده باشد، می‌تواند به رواندا اخراج شود، جایی که درخواست‌های پناهندگی‌شان به جای بریتانیا در آنجا رسیدگی می‌شود. در سندی که به تازگی توسط دولت بریتانیا منتشر شده است، آمده است که مهاجرانی که در رواندا پناهندگی دریافت می کنند، در آنجا خواهند ماند و اجازه بازگشت به بریتانیا را نخواهند داشت. در همین حال، کسانی که پناهندگی ندارند نیز “از رواندا اخراج نخواهند شد”.

منبع: استاتیستا

//