ثبت رکورد جدید برای توریسم ترکیه

ثبت رکوردی جدید برای صنعت گردشگری ترکیه

صنعت گردشگری ترکیه روزهای خوبی را پشت سر می گذارد. این کشور که رتبه چهارم ورود گردشگر را در سال 2022 از آن خود کرده بود، در سال 2023 نیز در حال ثبت رکوردهای جدیدی است.

مقاصد اصلی توریسم جهان

بر اساس گزارش موسسه آماری ترکیه (TÜİK)، در ماه گذشته (ژوئیه) پذیرای بیش از 7 میلیون گردشگر خارجی بوده است که بالاترین رکورد تاریخی ثبت شده محسوب می شود.

درآمد گردشگری در ترکیه در سه ماهه دوم (آوریل تا ژوئن) سال جاری با افزایش قابل توجه 23.1 درصدی مواجه بوده و به 12.98 میلیارد دلار رسیده است.

درآمد ترکیه از گردشگری

درآمد گردشگری ترکیه در سال 2022 (شامل گردشگری داخلی و بین المللی) بیش از 46 میلیارد دلار برآورد شده است.

اگرچه در سال گذشته نگرانی هایی در مورد تأثیر گردشگری وجود داشت، اما ترکیه موفق شد بیش از 42 میلیون گردشگر را جذب کند و بیش از 46 میلیارد دلار درآمد کسب کند. این رقم از درآمد 35 میلیارد دلاری سال 2021 فراتر رفت. دولت ترکیه قصد دارد درآمد گردشگری را در سال جاری به 56 میلیارد دلار و طی پنج سال به 100 میلیارد دلار افزایش دهد.

بر اساس داده‌های اخیر از سال 2022، صنعت گردشگری ترکیه نقش مهمی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند و بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، این بخش فرصت های شغلی برای حدود 1.7 میلیون نفر در خدمات اقامتی و غذایی فراهم می کند که معادل تقریباً 5 درصد از کل نیروی کار کشور است.

جایگاه ایران در صنعت گردشگری ترکیه

بر اساس گزارش موسسه آماری ترکیه، از ابتدای سال میلادی جاری بیش از یک میلیون و 200 هزار ایرانی به کشور ترکیه سفر کرده اند. درواقع ایران رتبه پنجم را در میان کشورهایی که بیشترین مسافرت را به ترکیه داشته اند کسب کرده است.

در کنار جذابیت های طبیعی و تاریخی ترکیه و نیز نزدیکی جغرافیایی آن با ایران، افت شدید ارزش لیر ترکیه در سال های اخیر و افزایش قدرت خرید ایرانیان یکی از دلایل اصلی رشد تعداد مسافرت ها به این کشور بوده است.

مسافرن اصلی ترکیه

منبع: توریسم ریویو

//