سیاست ارزی جدید بانک مرکزی مشوق سفرهای خارجی

پیامدهای سیاست ارزی جدید بانک مرکزی

سیاست ارزی جدید بانک مرکزی و افزایش سهمیه ارز مسافرتی، موجب شده است تا میزان یارانه پرداختی به هر مسافر به بیش از 15 میلیون تومان برسد.

سیاست ارزی جدید بانک مرکزی و افزایش سهمیه ارز مسافرتی، موجب شده است تا میزان یارانه پرداختی به هر مسافر به بیش از 15 میلیون تومان برسد.

سیاست ارزی جدید بانک مرکزی

در آستانه تعطیلات سال نو و اوج گرفتن سفرهای خارجی، بانک مرکزی از سیاست جدید خود پرده برداری کرده و اقدام به دو برابر کردن سهمیه ارز مسافرتی از 500 یورو به 1000 یورو کرده است.

با توجه به اختلاف شدید نرخ دلار سهمیه‌ای با نرخ دلار در بازار آزاد، با سیاست جدید، هر مسافر خارجی یارانه ای به میزان 15 میلیون تومان دریافت می کند. این رقم برای یک خانوار 4 نفره معادل 60 میلیون تومان خواهد بود!!

مشوقی برای مسافرت های خارجی

اگر نگاهی به آمار مسافرت های خارجی بیندازیم، در دو ماه اسفند 1401 و فروردین 1402، نزدیک به 400 هزار ایرانی تنها به کشور ترکیه سفر کرده بودند. حال اگر فرض کنیم این رقم در سال جاری نیز تکرار شود، رقمی معادل 6 هزار میلیارد تومان از جیب بیت المال به حساب مسافران ترکیه در دو ماه پیش رو واریز می شود. بدیهی است اگر سایر کشورهای مقصد مسافران ایرانی را به این رقم اضافه کنیم، این مبلغ بسیار فراتر می رود.

سیاست ارزی بانک مرکزی و تعداد مسافران ایرانی به ترکیه
از طرف دیگر فرض کنیم هر مسافر صرفاً به میزان سهمیه 1000 دلاری خود ارز از کشور خارج کند، در مجموع 400 میلیون دلار تنها توسط مسافران ترکیه از کشور خارج خواهد شد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در سال 1401 بیش از 16.6 میلیارد دلار ارز برای واردات خدمات صرف شده است که بخش عمده آن مربوط به مسافرت های خارجی بوده است.

سیاست ارزی بانک مرکزی

این در حالی است که به گفته خود کارشناسان، تخصیص تنها 2 میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو می تواند تمام مشکلات این صنعت را حل کند.

منبع: بانک مرکزی، ادراه آمار ترکیه

//