واحد پول دبی درهم

واحد پول دبی | درهم

طبقدبی یکی از امیرنشین های هفت گانه امارات متحده عربی محسوب می‌شود و واحد پول آن نیز همان درهم امارات است. درهم در بازارهای بین المللی با نماد AED نشان داده می‌شود. البته گاهی از آن با نماد DH یا DHs هم یاد می‌شود که همان درهم است. هر درهم به صد قسمت تقسیم می‌شود که هر واحد آن فلس نامیده می‌شود.

تاریخچه واحد پول دبی

درهم نامی قدیمی است که در گذشته دور برای واحد پولی ایران نیز استفاده شده است. با این حال، آنچه اکنون به عنوان درهم می‌شناسیم و واحد پول دبی و برخی کشورهای عربی است، عمر چندانی ندارد. تا پیش از معرفی درهم امارات، از روپیه خلیج فارس برای مبادله در این منطقه استفاده می‌شد. با این حال، از 19 ماه مه 1973 درهم پا به عرصه وجود گذاشت. اسکناس‌های درهم فعلی از سال 2003 در این کشور رایج شده‌اند اما به مناسبت‎های مختلف در سال‌های اخیر نیز اسکناس‌هایی چاپ شده‌اند.

انواع اسکناس درهم

واحد پول دبی یا همان درهم امارات اسکناس‌های مختلفی دارد و از 5 تا هزار درهمی متنوع است. اسکناس 5 درهمی قهوه‌ای رنگ است و بر آن تصویری از بازار مرکزی شارجه و مسجدی در همین منطقه ترسیم شده است.

روی اسکناس 10 درهمی که سبز رنگ است، یک خنجر و پشت آن یک کشتزار دیده می‌شود. اسکناس 20 درهمی هم به رنگ آبی روشن است و بر یک روی آن باشگاه قایق بادبانی و باشگاه گلف دبی و بر روی دیگر جهاز یا نوعی شناور چوبی سنتی قرار دارد.

بر یک روی اسکناس قهوه‌ای روشن 50 درهمی حیوان تیزشاخ و بر روی دیگر آن قلعه جاهلی به چشم می‎‌خورد. این در حالی است که اسکناس 100 درهمی قرمز است و روی یک طرف آن موزه دبی و در سمت دیگر مرکز تجارت بین‌المللی آن وجود دارد.

پول بعدی اسکناس 200 درهمی است که رنگش زرد تیره است و نمای روی آن ورزشگاه زاید و دادگاه احکام اسلامی است و نمای پشت آن هم به بانک مرکزی واقع در ابوظبی اختصاص دارد. اسکناس 500 درهمی به رنگ آبی آسمانی است و روی آن تصویر پرنده بالابان و پشت آن مسجد جمیرا دیده می‌شود.

واحد پول دبی درهم امارات

در نهایت، اسکناس هزار درهم قهوه‌ای رنگ است و در یک سوی آن قصر حصن و در سوی دیگر دورنمای ابوظبی به چشم می‎خورد.

از کجا درهم بخرم؟

علت خرید درهم متفاوت است. برخی از افراد برای معاملات تجاری که از طریق دبی انجام می‌گیرد، به درهم احتیاج دارند. برخی دیگر هم به قصد سفر به امارات می‌خواهند درهم بخرند. برای مقاصد تجاری می‌توان از حواله درهم هم استفاده کرد اما اگر نیاز به درهم فیزیکی دارید، باید به صرافی‌های معتبر مراجعه کنید.

قیمت درهم را از کجا ببینم؟

برای مشاهده قیمت درهم می‎توانید به چند طریق عمل کنید. تقریبا مطمئن باشید که قیمت درهم و دلار تغییری نسبت به هم نمی‌کند. بنابراین چه دلار بخرید و چه درهم، تغییر یکسانی در برابر ریال خواهد داشت. به همین دلیل هم برای دیدن واحد پول دبی یا همان درهم امارات به تومان، کافی است به صرافی‌ها یا کانال‌های معتبر مراجعه کنید.

هر دلار آمریکا چند درهم است؟

طبق نظام ارزی امارات، واحد پول این کشور را مانند برخی از کشورهای عربی به نرخ دلار مشخصی میخکوب شده است. از سال 2003 تاکنون ارزش هر دلار آمریکا معادل با 3.67 درهم امارات است. تنها در بازه بسیار کوتاهی در سال 2007 ارزش هر دلار آمریکا به 3.66 درهم امارات رسید که آن هم سریعا به قیمت قبل برگشت. به علت ویژگی میخکوبی درهم امارات به دلار، عملا خرید دلار و درهم با ریال یک معنی دارد.

هر درهم امارات چند تومان است؟

قیمت درهم تقریبا همگام با تغییر قیمت دلار در بازار تغییر می‌کند. در حال حاضر یعنی در 21 بهمن 1402، قیمت هر درهم در بازار آزاد 15130 تومان است. به این ترتیب هر صد صد هزار تومان در حال حاضر تقریبا معادل با 6.6 درهم امارات است.

عوامل موثر روی قیمت واحد پول دبی

گفتیم که دلار و درهم به هم میخکوب شده‌اند. به همین دلیل هم مهمترین عوامل تاثیرگذار بر واحد پول دبی یا همان درهم عبارتند از: اختلاف تورم میان دو ایران و این دو کشور، نااطمینانی‌های اقتصادی و مسایلی مانند تحریم‌های اقتصادی.

برای سفر به دبی درهم بهتر است یا دلار؟

توضیح دادیم که چرا فرقی میان دلار و درهم وجود ندارد. اما از آنجا که احتمالا درهم امارات را کمی دشوارتر از دلار آمریکا پیدا می‌کنید، دلار گزینه بهتری است. از نظر نگهداری مبلغ باقیمانده تفاوتی میان این دو پول یعنی درهم یا دلار وجود ندارد.

چند نفر در سال به دبی می‌روند؟

تعداد گردشگران دبی در سال 2023 میلادی بر اساس گزارش‌های رسمی، 17 میلیون و 150 هزار نفر است که نسبت به سال قبل 19 درصد رشد کرده است. این تعداد نسبت به میزان پیش از شیوع کرونا در سال 2019 نیز 420 هزار نفر افزایش نشان می‌دهد. ایرانیان نیز همواره یکی از 10 کشور مهم سفرکننده به دبی بوده‌اند. تا 10 ماه میلادی ابتدایی 2023، 333 هزار ایرانی به دبی سفر کرده بودند. این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 حدود 22 درصد رشد نشان می‌دهد و از مقدار پیش از شیوع کرونا در سال 2019 نیز 92 هزار نفر بیشتر است.

تعداد گردشگران ایرانی دبی

مخارج سفر به دبی برای دو نفر چقدر می‌شود؟

متوسط هزینه سفر روزانه به دبی برای مسافران به مقصد این سرزمین 248 دلار است. از این مقدار حدودا 56 دلار معادل با 204 درهم صرف خوراک، 13 دلار معادل با 47 درهم صرف حمل و نقل و 340 دلار معادل با حدود 1247 درهم صرف هتل می‌شود. در نتیجه یک سفر یک هفته‌ای به مقصد دبی برای دو نفر چیزی معادل با 3472 دلار یا به عبارتی حدود 12 هزار و 743 درهم خرج برمی‌دارد.

مقررات ارزی دبی

مسافرانی که از امارات متحده عربی خارج یا به آن وارد می‌شوند و ابزارهای مالی یا پول نقد بیش از 60 هزار واحد پول دبی یعنی درهم یا معادل آن برحسب ارز کشورهای دیگر با خود دارند، باید آن را به اطلاع ماموران و مقامات گمرک برسانند.

//