واردات دارو و تجهیزات پزشکی

تخصیص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی رکورد زد

میزان کل ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1402 رکورد جدیدی را ثبت کرده و به بالاترین میزان در سال های گذشته رسیده است.

میزان کل ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1402 رکورد جدیدی را ثبت کرده و به بالاترین میزان در سال های گذشته رسیده است.

به گزارش بانک مرکزی، تامین ارز مورد نیاز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی از ابتدای سال 1402 به بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است که بالاترین میزان در تمام سال های گذشته بوده است.

کل ارز تخصیص یافته برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال گذشته (1401) برابر با 3 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است. بدین ترتیب میزان تامین ارز دارو و تجهیزات پزشکی در سال جاری از رشد 26 درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

واردات دارو و تجهیزات پزشکی در طول زمان

از سال 1399 تاکنون، میزان ارز تخصیص و تامین یافته برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی مستمرا در حال افزایش بوده است.

تامین ارز واردات دارو و تجهیزات پزشکی

در سال 1399 که همزمان با همه گیری جهانی کرونا بود، میزان ارز صرف شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی برابر با 2 میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است. در این سال، ۵۶۰ میلیارد دلار برای واردات واکسن، دارو و تجهیزات مقابله با کرونا هزینه گردید.

میزان ارز تامین شده برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال های  1397 تا 1402 به ترتیب برابر با  3.7، 3، 2.5، 3.2، 3.4 و 4.3 میلیارد دلار بوده است.

سال ارز تامین یافته برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی (میلیون دلار)
۱۳۹۷ ۳۷۰۰
۱۳۹۸ ۳۰۰۰
۱۳۹۹ ۲۵۰۰
۱۴۰۰ ۳۲۰۰
۱۴۰۱ ۳۴۰۰
۱۴۰۲ ۴۳۰۰

واردات دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1402

به گزارش بانک مرکزی، میزان کل ارز تامین شده برای واردات این گروه از ابتدای سال جاری به بیش از 4 میلیارد و 300 میلیون دلار رسیده است که رکورد جدیدی در این زمینه محسوب می شود.

واردات کالای اساسی در سال 1402

انتظار می رود کل ارز تامین شده برای واردات کالای اساسی (ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی) در سال 1402 به بیش از 17 میلیارد دلار برسد.

البته بخش عمده این رقم، مربوط به واردات کالاهای حوزه کشاورزی و اقلامی همچون  ذرت ، روغن های خوراکی ، برنج ، گندم و دانه‌های روغنی و … بوده است.

منبع: بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران

//