معکوس شدن رابطه قیمت دلار و تتر، زنگ خطر برای خریداران دلار کاغذی

دلار آمریکا در بازار آزاد برای سومین هفته متوالی بالاتر از تتر در حال معامله است و برای نخستین بار است که این اختلاف سه هفته دوام داشته است. آیا در خرید دلار احتیاط کنیم؟

دلار آمریکا در بازار آزاد برای سومین هفته متوالی بالاتر از تتر در حال معامله است و برای نخستین بار است که این اختلاف سه هفته دوام داشته است. آیا در خرید دلار احتیاط کنیم؟

تتر (USDT) یکی از اولین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها (ارزهای دیجیتال جایگزین) است که هدفشان متصل کردن قیمت خود خود به یک ارز یا مجموعه ای از ارزهای مرجع خارجی و با هدف کاهش نوسان قیمتی است. قیمت Tether مستقیماً با دلار آمریکا مرتبط است زیرا توسعه دهندگان ادعا می کنند که برای هر USDT در گردش یک دلار آمریکا نگه می دارند. این سیستم به کاربران این امکان را می دهد که راحت تر از سایر ارزهای دیجیتال، دارایی خود را به دلار یا برعکس تبدیل کنند.

قیمت دلار و تتر

دلایل اختلاف قیمت دلار و تتر در خارج

گرچه تتر یک استیبل‌کوین است، اما قیمت آن بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و در نتیجه در مقاطع مختلف، ممکن است گران تر یا ارزان تر از دلار آمریکا معامله شود.

معمولا در زمان رشد بازار کریپتوکارنسی، افزایش عرضه تتر موجب کاهش قیمت آن می شود و برعکس در زمان سقوط کریپتوها و افزایش تقاضای تتر، قیمت آن به بیش از یک دلار می رسد.

دلایل اختلاف قیمت دلار و تتر در ایران

در ایران معمولا هر تتر به قیمتی بالاتر از دلار در بازار آزاد معامله می شود. دلایل این امر را می توان به این صورت برشمرد:

تفاوت عمق و حجم بازار  دلار کاغذی با صرافی‌های ارز دیجیتال، سهولت و سرعت در معاملات تتر، نوسانات ارزش ریال و کارمزد متفاوت صرافی ها در تراکنش تتر از دلایل اصلی گران تر بودن تتر در ایران هستند.

اما برای نخستین بار، قیمت اسکناس دلار برای سه هفته متوالی بالاتر از قیمت تتر قرار گرفته است که رویداد بی سابقه ای است. به عبارت دیگر، رشد قیمت دلار در روزهای اخیر موجب رشد متناسب قیمت تتر نشده است. به طوری که در حال حاضر هر دلار آمریکا با اختلاف حدود 2 درصدی نسبت به تتر در حال دادوستد است.

شاید بتوان یکی از دلایل این مساله را به افزایش تقاضای اسکناس برای مسافرت های خارجی در تعطیلات پیش رو نسبت داد. همچنین ممکن است جریان ورود ارز کاغذی به کشور از طریق کشورهای منطقه مانند عراق مختل شده باشد که نتیجه آن کاهش عرضه اسکناس و در نتیجه افزایش قیمت دلار کاغذی است.

آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید دلار است؟

با توجه به اختلاف فعلی بین قیمت دلار و تتر، به نظر می رسد قیمت دلار در بازار آزاد دارای حباب بوده و لازم است با احتیاط بیشتری نسبت به خرید آن اقدام شود. چرا که این اختلاف می تواند نشانه ای از احتمال کاهش قیمت دلار در روزهای آتی باشد. از سوی دیگر، کارمزد کمتر خرید تتر، سهولت خرید و فروش آن و نیز عدم قابلیت پیگیری خریداران تتر از جذابیت های دیگر آن نسبت به دلار هستند.

اختلاف قیمت دلار و تتر

منبع: کوین دسک

//