واحد پول ترکیه | لیر

قیمت لیر از عواملی مانند نرخ تورم ترکیه و اختلاف آن با کشورهای دیگر، سیاست پولی بانک مرکزی و برخی موارد دیگر تاثیر می‌پذیرد.

قیمت لیر از عواملی مانند نرخ تورم ترکیه و اختلاف آن با کشورهای دیگر، سیاست پولی بانک مرکزی و برخی موارد دیگر تاثیر می‌پذیرد.

واحد پول ترکیه لیر است. نماد این واحد پولی در بازارهای بین‌المللی با نماد TRY هم نشان داده می‌شود. هر لیر ترکیه به صد واحد به نام قروش تقسیم می‌شود. این پول علاوه بر ترکیه در قبرس شمالی هم مبادله می‌شود.

هر لیر ترکیه چند تومان است؟

لیر ترکیه در سال‌های اخیر نوسانات زیادی داشته است. در حال حاضر در ابتدای بهمن 1402 قیمت هر لیر ترکیه 1840 تومان است. نکته قابل توجه این است که اگر چه در سال‌های پس از برجام ارزش ریال ایران در برابر اغلب ارزهای کشورهای همسایه یا کشورهای قدرتمند اقتصادی کاهش یافت، در برابر لیر این افت چندان دیده نمی‌شود. از سه سال پیش تاکنون ارزش لیر ترکیه در برابر ریال ایران 42 درصد کاهش داشته و در بازه یک ساله هم 22 درصد افت کرده است. این در حالی است که در روزهای اخیر با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار در ایران، لیر در مقابل ریال کمی تقویت شده است.

هر دلار آمریکا چند لیر است؟

در چند سال گذشته تورم در ترکیه شدید بوده و به همین دلیل هم نرخ لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا افت چشمگیری کرده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا با 30.3 لیر معامله می‌شود که رقمی بی‌سابقه است. اوایل سال 1402 هر دلار آمریکا معادل با 19 لیر بود. با وجود آن که نرخ بهره ترکیه برای مقابله با تورم به 45 درصد افزایش پیدا کرده، اما همچنان افت لیر در برابر دلار ادامه داشته است.

عوامل موثر روی قیمت لیر

قیمت لیر از عواملی مانند نرخ تورم ترکیه و اختلاف آن با کشورهای دیگر، سیاست پولی بانک مرکزی و برخی موارد دیگر تاثیر می‌پذیرد. از آنجا که تعداد گردشگران ایرانی ترکیه قابل توجه است، در موعد سفر به این کشور مانند نوروز، تقاضا برای لیر بالا می‌رود و این نسبت کمی روی افزایش قیمت لیر تاثیرگذار است.

برای سفر به ترکیه لیر بهتر است یا دلار؟

در بالا اشاره کردیم که در سال‌های اخیر ترکیه با تورم بالایی دست و پنجه نرم کرده است. همین موضوع باعث می‌شود ارزش لیر به طور مداوم کاهش پیدا کند. به همین دلیل هم اگر قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است دلار همراه خود داشته باشید. اگر از مبلغی هم که با خود برده‌اید چیزی باقی بماند، بهتر است به دلار باشد تا به لیر.

انواع اسکناس لیر

لیر فعلی ترکیه نسخه نهم این واحد پولی است که از سال 2009 معرفی شده است. واحد پول ترکیه در اسکناس‌های 5، 10، 20، 50، 100 و 200 لیر منتشر می‌شود. یک روی اسکناس‌ها پرتره آتاترک است و روی دیگر آنها با هم تفاوت دارد. اسکناس 5 لیر در دو رنگ قهوه‌ای و بنفش وجود دارد و روی آن طرحی از آیدین ساییلی، تاریخ‌دان علم و نمادهای علمی مانند منظومه شمسی، اتم و دی‌ان‌ای دیده می‌شود.

روی اسکناس 10 لیری که قرمز است، تصویر جاهد آرف ریاضیدان مهم ترک و نمادهایی از جمله چرتکه به چشم می‎خورد.

طرح اسکناس 20 لیری که سبز است، معمار کمال‌الدین است و در کنارش نمادهای معماری مانند ساختمان دانشگاه غازی دیده می‌شود.

روی اسکناس 50 لیری که نارنجی است نیز تصویر فاطمه عالیه، ترک، با نمادهای گل و نشانه‌های نگارشی و ادبی مشاهده می‌شود.

تصویر اسکناس 100 لیری که آبی رنگ است، بخوری زاده عطری است و در کنارش نت‌های موسیقی و ساز دیده می‎‌شود.

در نهایت، روی اسکناس 200 لیری به رنگ صورتی، تصویر یونس امره و آرامگاهش در کنار کبوتر، گل سرخ و مصرعی از یک شعر مشاهده می‌شود.

چند نفر در سال به ترکیه می‌روند؟

نگاهی به وضعیت سفر در ترکیه نشان می‌دهد که صنعت توریسم یکی از صنایع اصلی این کشور محسوب می‌شود. ایران یکی از 5 کشور مهم در فرستادن توریست به ترکیه به حساب می‌آید. شیوع کرونا موجب افت تعداد گردشگران بین‌المللی این کشور شد اما در سال 2022 میلادی دوباره تعداد توریست‌های ورودی به ترکیه از 51 میلیون نفر گذشت تا به سطح پیش از کرونا برسد. در 11 ماه سپری شده از سال 2023 هم 46 میلیون و 700 هزار نفر از سراسر دنیا به این کشور سفر کرده‌اند که سهم ایرانیان از این میان دو میلیون و 291 هزار نفر است. بیشترین میزان سفر ایرانیان به ترکیه در سال 2017 با 2.5 میلیون نفر بود که احتمالا در سال 2023 از این عدد عبور می‌کند.

مخارج سفر به ترکیه برای دو نفر چقدر می‌شود؟

هزینه یک سفر متوسط به مقصد ترکیه به مدت یک هفته برای دو نفر، بدون احتساب هزینه بلیط هواپیما و خرید، تقریبا 808 دلار می‌شود. به عبارت دیگر، برای سفر به این کشور به طور متوسط هر فرد 404 دلار هزینه می‌کند. برای یک سفر متوسط هزینه اقامت یک شبانه روز برای دو نفر 64 دلار می‌شود. به ازای هر نفر نیز  17 دلار صرف خورد و خوراک می‌شود. هزینه حمل و نقل نیز روزانه 5 دلار برای هر شخص است.

اگر این سفر با حداقل هزینه‌ها و به صورت «بک پک» انجام شود، این هزینه به ازای هر نفر 180 دلار و برای دو نفر 360 دلار تمام می‎شود. اگر هم کسانی بخواهند سفر توریستی به این کشور داشته باشند، به ازای هر نفر باید 610 دلار و به ازای دو نفر 1220 دلار هزینه کنند. به قیمت امروز دلار 55 هزار تومانی، این هزینه معادل با 67 میلیون تومان برای دو نفر و در مدت یک هفته است.

مقررات ارزی ورود به ترکیه و خروج از این کشور

برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که چقدر پول می‌توانند به ترکیه ببرند یا از آن خارج کنند و آیا محدودیتی در این زمینه وجود دارد یا خیر. طبق اطلاعیه وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، محدودیتی برای ورود ارز خارجی یا لیر ترکیه به این کشور وجود ندارد. با این حال، نمی‌توان بیش از معادل 5 هزار دلار آمریکا، لیر ترکیه از این کشور خارج کرد. سقف ارز خارجی که می‌توان از این کشور بیرون برد هم 5 هزار دلار آمریکا است. البته اتباع ترک که خارج از این کشور زندگی و کار می‌کنند، خارجی‌هایی که اقامتشان بیرون از ترکیه است و برخی اتباع ترکیه در صورت داشتن اسنادی مبنی بر خرید ارز از بانک‌های مجاز می‌توانند 5 هزار دلار نیز با خود خارج کنند.

مبالغ بیش از این باید از طریق بانک‌ها به خارج از ترکیه منتقل شود. همه متعلقات و دارایی‌های همراه (مانند فلزات و سنگ‌های قیمتی) که هدف از آنها تجارت نیست و ارزششان کمتر از 15 هزار دلار است، قابل ورود و خروج در این کشور هستند. در غیر این صورت هنگام ورود باید ثبت شده یا قانونا در ترکیه خریداری شده باشند.

از کجا لیر ترکیه بخرم؟

اگر قصد رفتن به ترکیه را دارید، می‌توانید از صرافی‌های معتبر دلار بخرید. اما اگر به هر دلیلی نیاز به خریدن واحد پول ترکیه دارید، می‌توانید در داخل خود ترکیه یا از ایران با مراجعه به صرافی‌ها پولتان را به لیر تبدیل کنید.

قیمت واحد پول لیر را از کجا ببینم؟

بهترین جا برای دیدن این که قیمت هر دلار چند لیر است، استفاده از اپلیکیشن‌های معروف سرمایه گذاری یا سایت‌های معتبر است. به عنوان مثال از طریق سایت https://www.investing.com/currencies/usd-try  می‌توانید نرخ دلار و لیر را به صورت لحظه‌ای مشاهده کنید. برای مشاهده نرخ برابری لیر و ریال ایران هم می‌توانید از صرافی‌های معتبر یا سایت‌های معتبر دیدن کنید.

//