واحد پول آذربایجان | منات

واحد پول آذربایجان | منات

منات آذربایجان واحد پولی میخکوب شده به دلار است. به همین دلیل هم عملا خریدن واحد پولی جمهوری آذربایجان مانند خریدن دلار آمریکا است.

منات آذربایجان واحد پولی میخکوب شده به دلار است. به همین دلیل هم عملا خریدن واحد پولی جمهوری آذربایجان مانند خریدن دلار آمریکا است.

واحد پول آذربایجان

واحد پول آذربایجان منات است که با نماد AZN هم نشان داده می‌شود. حروف این نماد نشان دهنده کشور آذربایجان است. هر منات به 100 واحد کوچک‌تر به نام گپیک تقسیم می‎شود.

هر منات آذربایجان چند تومان است؟

قیمت هر منات آذربایجان در مقابل ریال در سال‌های اخیر صعود زیادی داشته است. در حال حاضر یعنی در 5 بهمن 1402 قیمت هر منات آذربایجان 32740 تومان است. قیمت هر منات در یک سال اخیر 27 درصد در برابر ریال ایران رشد کرده و در سه سال اخیر این رشد به 137 درصد رسیده است.

هر دلار آمریکا چند منات آذربایجان است؟

هر دلار آمریکا در حال حاضر حدود 1.7 منات (واحد پول آذربایجان) است. جالب است که اگر به روند تغییرات دلار آمریکا در برابر منات آذربایجان نگاهی بیندازید، می‌بینید که این نسبت در سال‌های اخیر تغییری نداشته است. علت این موضوع هم به نظام ارزی جمهوری آذربایجان برمی‌گردد. نظام ارزی این کشور به دلار میخکوب شده است. از سال 2019 به این سو، نرخ برابری دلار و منات آذربایجان بدون تغییر مانده است. البته اگر دقیق‌تر نگاه کنیم و حتی تغییرات جزیی را هم در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که از سال 2017 قیمت هر دلار آمریکا معادل با 1.67 منات آذربایجان بوده است. بیشترین نرخ برابری دلار و منات در سال‌های اخیر به 7 سال پیش برمی‌گردد که هر دلار با 1.91 منات معامله می‌شد.

پیش از این، از اوایل سال 2012 میلادی تا اوایل سال 2015 هر دلار معادل 0.78 منات یا 78 گپیک بود. سپس تا انتهای سال 2015 به 1.05 منات افزایش یافت. از ابتدای سال 2016 تا اوایل 2017 نیز پول ملی جمهوری آذربایجان در مقابل دلار آمریکا افت نسبتا قابل توجهی را شاهد بود. در این بازه زمانی، قیمت هر دلار آمریکا از 1.05 منات به 1.91 منات رسید، یعنی افت 82 درصدی در یک بازه تقریبا یک ساله را شاهد بود. از آن زمان به بعد همان طور که اشاره کردیم، منات آذربایجان تغییر چندانی در مقابل دلار آمریکا نکرده است.

عوامل موثر بر قیمت منات آذربایجان

در بالا اشاره کردیم که منات آذربایجان واحد پولی میخکوب شده به دلار است. به همین دلیل هم عملا خریدن واحد پولی جمهوری آذربایجان مانند خریدن دلار آمریکا است. بر این اساس، عوامل موثر بر برابری نرخ ارز ایران و جمهوری آذربایجان شبیه به تحولات نرخ ریال در برابر دلار آمریکا است. تورم و تغییر میزان آن در ایران، فصل سفر و زمان شروع رفتن به این کشور از سوی ایرانیان به خصوص در آستانه بهار مهمترین عوامل مهم افزایش قیمت منات آذربایجان در برابر ریال ایران هستند.

انواع اسکناس منات

واحد پول آذربایجان یعنی منات اسکناس‌های مختلفی دارد. منات در دوره‌های مختلفی تغییراتی داشته است. در گذشته انواع اسکناس‌های مختلف منات آذربایجان عبارت بود از: یک منات، 5 منات، 10 منات، 50 منات، 100 منات، 250 منات، 500 منات، هزار منات، 10 هزار منات و 50 هزار منات. اما این اسکناس‌ها در طول زمان تغییر و تحولاتی داشته‌اند. در مدل جدید اسکناس‌های این کشور، یک طرف پول نقشه کشور جمهوری آذربایجان است اما در طرف دیگر طرح‌های دیگری به چشم می‌خورد.

در حال حاضر اسکناس‌های منات عبارتند از یک منات با طرح فرهنگی که آلات موسیقی محلی این کشور شامل دف، کمانچه و تار روی آن ترسیم شده است. رنگ این اسکناس خاکستری است.

"</p

اسکناس 5 مناتی نارنجی رنگ و موضوع آن ادبیات است. روی این اسکناس نوشته‌ها و کتاب‌های این کشور با اشعاری از سرود ملی آن سرزمین ترسیم شده است.

"</p

اسکناس 10 مناتی سبز دودی است و طرح آن مربوط به تاریخ است. روی این اسکناس کاخ شروانشاه، ارگ باکو و قلعه دختر دیده می‌شود.

"</p

موضوع اسکناس 20 مناتی هم سبز رنگ است، به قره باغ ارتباط دارد و طرح آن شمشیر، سپر و کلاهخود است.

اسکناس 20 منات

اسکناس 50 مناتی زرد و قهوه‌ای است و به تاریخ و آینده مرتبط است. روی این اسکناس طرحی از جوانان و پله‌ها در کنار خورشید و نمادهای ریاضی و شیمی دیده می‌شود. منظور از این اکسناس پیشرفت، روشنایی و علم است.

اسکناس 50منات

در آخر، اسکناس 500 مناتی قهوه‌ای، قرمز و سبز و آبی است. طرح این اسکناس باز هم به جنگ قره‌باغ برمی‌گردد و روی آن گل شقایق دیده می‌شود. برعکس پول‌های دیگر که روی آن نقشه کشور آذربایجان دیده می‌شود، روی دیگر این اسکناس قلعه آسکران و آرامگاه ملا پناه واقف است.

اسکناس 500 منات

دیگر اسکناس های واحد پول آذربایجان

اسکناس‌های 100 و 200 مناتی هم در این کشور دیده می‌شوند. موضوع اسکناس 100 مناتی اقتصاد و توسعه و رنگ آن ارغوانی روشن است. اسکناس 200 مناتی هم به عنوان یادبود منتشر شده و موضوع آن معماری مدرن است. روی این اسکناس طرحی از مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف دیده می‌شود و رنگ آن آبی است.

اسکناس 100 منات

اسکناس 200 منات

چند ایرانی در سال به جمهوری آذربایجان می‌روند؟

ایرانیان سومین بازدیدکننده بزرگ از جمهوری آذربایجان به شمار می‌روند. جمهوری آذربایجان هر ساله پذیرای چند میلیون گردشگر است، هرچند پس از کرونا، با توجه به جنگ با ارمنستان و شرایط دیگر، هنوز تعداد توریست‌های ورودی به این کشور به حالت قبل خود برنگشته است. جمهوری آذربایجان در سال 2019 حدود 3 میلیون و 170 هزار توریست از نقاط مختلف دنیا جذب کرده بود اما این تعداد در سال‌های 2020 و 2021 نزدیک به 800 هزار نفر شد. در سال 2022 نیز این تعداد به 1.6 میلیون نفر رسید و در بازه 11 ماهه سال 2023 هم این عده یک میلیون و 893 هزار نفر شده است.

تعداد توریست های کشور آذربایجان

تعداد گردشگران ورودی ایرانی به جمهوری آذربایجان در سال 2011 حدود 408 هزار نفر بود اما این تعداد به مرور کاهش یافت. در سال 2017 این عده 364 هزار نفر و در سال 2022 به 170 هزار نفر رسید. در 11 ماه ابتدایی سال 2023 نیز 149 هزار ایرانی از جمهوری آذربایجان بازدید کرده بودند.

مخارج سفر بر اساس دلار و واحد پول آذربایجان چقدر است؟

خرج یک سفر متوسط به جمهوری آذربایجان برای دو نفر به مدت یک هفته (بدون احتساب هزینه بلیط رفت و برگشت و خرید) 883 دلار (معادل 1501 واحد پول آذربایجان، منات)  می‌شود. از این هزینه، بهای اقامت در هر شب برای هر نفر 35 دلار و برای دو نفر 70 دلار می‌شود. هزینه خورد و خوراک معمولی به ازای هر نفر 20 دلار در روز می‌شود و هزینه حمل و نقل هم برای هر شخص 5 دلار است. در نتیجه بیشتر هزینه سفر به این کشور را اقامت تشکیل می‌دهد.

اگر سفر بسیار کم هزینه باشد، حداقل هزینه‌ها می‌تواند به 328 دلار (557 منات) معادل برای دو نفر کاهش یابد. در صورت سفر نسبتا لوکس‌تر هم هزینه اقلام بالا می‌تواند به 1212 دلار برای دو نفر در مدت یک هفته برسد. سفر دسته آخر را اصطلاحا سفر توریستی می‌گویند که برای هر نفر 606 دلار تمام می‌شود.

//