تورم 1402

تورم 1402 سی و دو درصد شد

مهمترین عامل تورم اسفند ماه 1402 به بخش خدمات و کالاهای غیرخوراکی برمی‌گردد. بیشترین نقش هم متعلق به اجاره مسکن بوده است.

مهمترین عامل تورم اسفند ماه 1402 به بخش خدمات و کالاهای غیرخوراکی برمی‌گردد. بیشترین نقش هم متعلق به اجاره مسکن بوده است.

مرکز آمار در گزارشی تورم اسفند ماه را در سال 1402 اعلام کرد. بر اساس این گزارش، تورم اسفند ماه به 2 درصد رسید. این نتیجه حاکی از آن است که تورم ماهانه به جز فروردین، در بقیه ماه‌ها کمتر از 3 درصد باقی ماند. علاوه بر این، تورم نقطه‌ای نیز به 32.3 درصد رسید که نسبت به تورم نقطه‌ای اسفند 1401 افت قابل توجهی نشان می‌دهد. بانک مرکزی اعلام کرده است که امسال نیز تورم را کنترل خواهد کرد. با این حال، به نظر می‌رسد در سال جدید چنین کاری دشوار باشد. علت این دشواری را می‌توان به عواملی مانند کسری بودجه تا انتخابات آمریکا در اواسط پاییز سال 1403 نسبت داد.

مهمترین نقش‌آفرینان تورم در اسفند سال 1402

مهمترین عامل تورم در اسفند ماه 1402 به بخش خدمات و کالاهای غیرخوراکی برمی‌گردد. از تورم 2 درصدی اسفند ماه تنها 0.53 درصد به رشد قیمت کالاهای خوراکی و آشامیدنی برمی‌گردد. حدود 1.47 درصد از تورم این ماه نیز ناشی از افزایش بهای کالاهای غیرخوراکی و خدمات است. بخش مسکن به تنهایی 0.81 درصد از این تورم را دربرمی‌گیرد. حمل و نقل با 0.22 و پوشاک و کفش با 0.16 درصد سایر عوامل مهم تورم‌زای این ماه بوده‌اند.

نگاهی به تورم انواع کالاها

در اسفند ماه قیمت کالاهای بادوام 4 درصد رشد کرد که قابل توجه است. پس از آن شاخص کالاهای کم دوام 2.7 درصد و کالاهای بی‌دوام 1.5 درصد بالا رفتند. این در حالی است که تورم خدمات 2.1 درصد بود. این در حالی است که در بازه یک ساله تورم خدمات بیش از کالاها بود و تورم کالای بادوام نیز از بقیه کالاها کمتر بوده است.

مقایسه تورم و بازارهای مختلف

نگاهی به تورم 32.3 درصدی یک ساله و مقایسه آن با بازدهی بازارهای مختلف نشان می‌دهد که تورم از تمامی بازارها بالاتر بوده است.

//