نصف شدن تقاضای خرید خانه در ترکیه

پایان تب و تاب خرید خانه در ترکیه؟

خرید خانه در ترکیه از سوی ایرانیان نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته و نصف شده است. دلایل این موضوع مواردی مانند تورم بالای این کشور است.

خرید خانه در ترکیه از سوی ایرانیان نسبت به سال گذشته افت چشمگیری داشته و نصف شده است. دلایل این موضوع مواردی مانند تورم بالای این کشور است.

جدیدترین آمار حاکی از این است که ایرانیان در دومین ماه میلادی سال 2024 در رده دومین خریدار خارجی مسکن ترکیه قرار دارند. ایرانی‌ها در ماه فوریه 200 واحد مسکونی در ترکیه خریدند تا مجموع خریدشان از ابتدای سال 2024 به 408 واحد برسد.

بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه

در این ماه روس‌ها با خرید 395 واحد همچنان اولین خریدار خارجی مسکن در ترکیه هستند. آنان از ابتدای سال جدید میلادی 950 واحد در این کشور خریداری کرده‌اند.

عراقی‌ها، اوکراینی‌ها و آلمانی‌ها نیز در این ماه رتبه سوم تا پنجم را دارند. البته اگر آمار را از ابتدای سال میلادی در نظر بگیریم، در بازه 2 ماهه سپری شده از سال 2024 پس از روس‌ها و ایرانیان، اوکراینی‌ها، عراقی‌ها و قزاقستانی‌ها بزرگترین خریداران خارجی مسکن در ترکیه هستند.

نصف شدن آمار خرید خانه ایرانیان در ترکیه

این آمار در حالی منتشر شده است که در ماه مشابه سال قبل، ایرانیان 446 واحد در ترکیه خریده بودند که بیش از دوبرابر مقدار فعلی است. از سوی دیگر، در دو ماه ابتدای سال 2023 آمار خرید مسکن در ترکیه از سوی ایرانیان به 972 واحد می‌رسید که در دو ماهه ابتدای امسال به 408 واحد رسیده است.

کاهش خرید خانه در ترکیه از سوی خارجی ها

چرا خرید خانه در ترکیه دیگر جذاب نیست؟

کل واحدهای خریداری شده از سوی خارجی‌ها در این ماه 1865 واحد است که نسبت به ماه مشابه سال پیش 45 درصد کمتر شده است. عوامل زیادی روی افت خرید خانه در ترکیه از سوی خارجی‌ها موثر بوده است. یکی از این موارد، بالا رفتن هزینه‌های زندگی در ترکیه و تورم بالای چند سال اخیر در این کشور است. در روزهای گذشته، لیر همچنان به افت خود ادامه داده است و هر دلار آمریکا با 32.23 لیر معامله می‌شود که حدود 70 درصد بالاتر از سال گذشته است. در یک سال اخیر لیر در برابر ریال نیز 24.5 درصد افت کرده است. افت لیر باعث افزایش قیمت دارایی‌های ثابت مانند مسکن شده است. در پی آن، برخی اعتراضات شهروندان ترکیه نسبت به فروش ملک به خارجی‌ها نیز رخ داده است.

//