پیش بینی قیمت طلا

پیش بینی قیمت جهانی طلا در سال 1403

آیا تقاضای امن و چشم انداز نرخ بهره ایالات متحده طلا را در سال 2024 صعودی خواهد کرد؟ پیش بینی قیمت طلا در 5 سال آینده چیست؟

آیا تقاضای امن و چشم انداز نرخ بهره ایالات متحده طلا را در سال 2024 صعودی خواهد کرد؟ پیش بینی قیمت طلا در 5 سال آینده چیست؟

طلا در اواخر سال 2023 در بحبوحه درگیری های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی به رکورد بالایی رسید. آیا تقاضای امن و چشم انداز نرخ بهره ایالات متحده، قیمت طلا را در سال 1403 صعودی خواهد کرد؟ پیش بینی قیمت طلا در 5 سال آینده چیست؟ ما به پیش بینی قیمت جهانی طلا در سال 1403 و پس از آن از سوی بانک ها و کارشناسان نگاه می کنیم.

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو و پیش بینی قیمت طلا در سال 2024

قیمت طلا در چند ماه آخر سال 2023 پس از افزایش قدرتمندی که ناشی از خرید بانک مرکزی و افزایش نگرانی سرمایه گذاران در مورد مناقشه اسرائیل، حماس و روسیه و اوکراین بود، افزایش یافت. کاهش ارزش دلار آمریکا و انتظارات از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو (فدرال رزرو) باعث افزایش بیشتر قیمت شمش شد که در دسامبر به رکورد 2135.39 دلار در هر اونس رسید.

پس از یک چرخه افزایش نرخ بهره که نرخ وجوه فدرال رزرو را به بالاترین میزان خود در بیش از 22 سال اخیر رساند، سیاستگذاران کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) حداقل سه کاهش نرخ را در سال 2024 هدفگذاری کردند، زیرا تورم از بالاترین حد در 40 سال گذشته کاهش یافته است. با توجه به اینکه قیمت جهانی طلا در حدود 2000 دلار در هر اونس در نوسان است، آیا با شروع کاهش نرخ ها، روند صعودی دیگری برای این فلز گرانبها پیش بینی می شود؟

عدم قطعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی محرک های مثبتی برای طلا هستند، طلا به دلیل توانایی آن برای باقی ماندن یک ذخیره ارزشمند ارزش، به طور گسترده به عنوان یک دارایی امن تلقی می شود. در نتیجه همبستگی پایینی با سایر طبقات دارایی دارد، بنابراین می تواند در زمان سقوط بازارها و زمان تنش های ژئوپلیتیکی به عنوان بیمه عمل کند. ضعیف تر شدن دلار آمریکا و کاهش نرخ های بهره ایالات متحده نیز جذابیت شمش های طلا را افزایش می دهد.

گریگوری شیرر رئیس استراتژی فلزات پایه و گرانبها در J.P. Morgan. گفت: «در میان تمام فلزات، ما بیشترین اعتقاد را در پیش‌بینی میان‌مدت صعودی برای طلا و نقره در طول سال 2024 و تا نیمه اول سال 2025 داریم، اگرچه زمان‌بندی ورود همچنان حیاتی خواهد بود».

هر تغییری در ماه‌های آینده می‌تواند فرصتی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند تا با کاهش رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده و افزایش انتظارات در مورد چرخه کاهش قریب‌الوقوع فدرال رزرو، خریدهای خود را برای افزایش قیمتی که از اواسط سال 2024 شروع می‌شود، آغاز کنند.

انتظار می رود که با کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، ارزش دلار کاهش یافته و قیمت طلا رشد کند. جونی توس، استراتژیست فلزات گرانبهای بانک سرمایه گذاری، گفت که انتظار دارد قیمت فلز زرد تا پایان سال 2024 به 2200 دلار در هر اونس برسد.

قیمت طلا با نرخ بهره رابطه معکوس دارد. با کاهش نرخ بهره، طلا در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند اوراق قرضه جذاب‌تر می‌شود، چرا که  در محیطی با نرخ بهره پایین، بازدهی اوراق قرضه کاهش یافته و سرمایه گذاری در دارایی های جایگزین افزایش می یابد.

نرخ های بهره پایین تر، دلار را تضعیف می کند، طلا را برای خریداران بین المللی ارزان تر می کند و تقاضای آن را افزایش می دهد.

در حالی که هنوز ابهام زیادی در مورد زمان و میزان کاهش نرخ وجود دارد، اما کاهش آن در سال 2024 تقریبا قطعی است. گرچه فدرال رزرو در ماه ژانویه نرخ بهره را ثابت نگه داشت و احتمال کاهش در ماه مارس را نیز کم دانست، اما بازارها بر کاهش نرخ در ادامه سال 2024 اجماع دارند.

پیش بینی کاهش نرخ بهره

سرمایه گذاری در طلا یا نقره

جونی توس استراتژیست  UBSاحتمال بازدهی بیشتر نقره نسبت به طلا را در صورت کاهش نرخ های بهره بالا می داند. به گفته او: چشم انداز “پسر عموی فقیرتر” طلا یعنی نقره نیز خوش بینانه است و نقره در مسیر ” درخشش واقعی” قرار دارد.

این استراتژیست گفت که سرمایه گذاری در نقره در مقایسه با طلا به عنوان یک پناهگاه امن مرسوم نیست. این امر تا حدی توضیح می دهد که چرا در چند سال گذشته، نقره عملکرد ضعیف تری نسبت به طلا داشته است. اما زمانی که فدرال رزرو نرخ ها را کاهش دهد، نرخ ها می توانند به نفع آن تغییر کنند.

عملکرد نقره به دلیل کاربردهای صنعتی گسترده آن با سلامت کلی اقتصاد ارتباط نزدیکی دارد. این فلز گرانبها معمولاً در ساخت اتومبیل، پنل های خورشیدی، جواهرات و لوازم الکترونیکی استفاده می شود.

تنش های ژئوپلیتیک

آخرین بار طلا با قیمت 2052 دلار در هر اونس معامله شد، در حالی که نقره با قیمت 22.69 دلار در هر اونس معامله شد.

جذابیت شمش به عنوان یک دارایی امن از زمان آغاز جنگ اسرائیل با حماس در 7 اکتبر افزایش یافته است که باعث شد قیمت طلا در ماه های اخیر به بالاترین حد خود یعنی 2100 دلار در هر اونس برسد.

در محیطی که ریسک های ژئوپلیتیک و نااطمینانی های اقتصاد کلان در سطح کم سابقه ای قرار دارند، قطعا طلا گزینه ای جذاب برای سرمایه گذاران در سطح جهان محسوب می شود.

پیش بینی افزایش قیمت طلا به دلیل تنش های ژئوپلیتیک

سرمایه‌گذاران طلا پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های طلا در سال آینده بی‌سابقه باشد، زمانی که انتظار می‌رود عوامل بنیادی کاهش نرخ‌های بهره آمریکا، ادامه ریسک ژئوپلیتیکی و خرید بانک مرکزی از بازار پس از سال ۲۰۲۳ حمایت کند.

طلا رشد سالانه 13 درصدی را در سال 2023 ثبت کرد که بهترین عملکرد آن پس از سال 2020 است. قیمت طلا در این سال به بیش از 2000 دلار برای هر اونس رسید.

به دنبال عملکرد قوی طلا در سال 2023، شاهد افزایش قیمت‌های بیشتر در سال 2024 هستیم که ناشی از سه عامل افزایش خریدهای صندوق ها، ی، ادامه خرید طلای فیزیکی توسط بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران ETF است.

در 4 دسامبر، طلا با شرط کاهش سیاست پولی ایالات متحده در اوایل سال 2024 به بالاترین سطح خود یعنی 2135.40 دلار رسید و از رکورد قبلی که در سال 2020 ثبت شده بود، پیشی گرفت.

پیش بینی نهادهای مالی از قیمت طلا

تحلیلگران با استناد به عدم قطعیت ژئوپلیتیکی، احتمالا ضعیف تر شدن دلار آمریکا و کاهش احتمالی نرخ بهره، گفتند که پیش بینی می شود قیمت طلا در سال 2024 به بالاترین حد خود برسد و بالای 2000 دلار باقی بماند. آیا اکنون زمان خوبی برای سرمایه گذاری در طلا است؟

جی پی مورگان انتظار افزاشی قیمت طلا را در اواسط سال 2024 دارد و پیش بینی کرده است در صورت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، به اوج 2300 دلاری نیز می رسد. UBS پیش‌بینی می‌کند در صورت تحقق کاهش‌ها، رکورد 2200 دلار تا پایان سال ۲۰۲۴ به ثبت برسد.

UBS پیش بینی کرد که انتظار می رود طلا و نقره در سال 2024 افزایش بیشتری داشته باشند، زیرا انتظار می رود فدرال رزرو ایالات متحده شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شورای جهانی طلا در چشم انداز سال 2024 خود پیش بینی کرد که پس از 75 تا 100 واحد کاهش در نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت طلا می تواند با افزایش 4 درصدی همراه شود.

پیش بینی نرخ طلا برای 5 سال آینده: در حالی که اکثر تحلیلگران افزایش متوسط قیمت طلا در سال 2025 را پیش بینی می کنند، خوش بینانه ترین پیش بینی های نرخ طلا برای 5 سال آینده به 3000 دلار اشاره دارد.

پیش بینی قیمت طلا

آیا قیمت طلا به بالاترین سطح تاریخ خود می رسد؟

بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقاتی جی پی مورگان، قیمت طلا در سال 2025 به 2300 دلار در هر اونس خواهد رسید. این پیش‌بینی چرخه کاهش فدرال رزرو را در ابتدا 125 واحد پایه (bp) کاهش در نیمه دوم سال 2024 فرض می‌کند و قیمت طلا را به بالاترین حد اسمی جدید سوق می‌دهد.

پیش‌بینی قیمت طلا بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی فدرال رزرو است که پیش از بازگشت به هدف ۲ درصدی در سال ۲۰۲۶، تورم اصلی را به ۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۲.۲ درصد در سال ۲۰۲۵ تعدیل می‌کند.

تا سه ماهه دوم سال 2024، اقتصاددانان جی پی مورگان پیش بینی کردند که رشد ایالات متحده در سه ماهه به 0.5 درصد کاهش خواهد یافت. این امر باید فدرال رزرو را وادار کند تا کاهش نرخ بهره را در ماه ژوئن آغاز کند و در نهایت در نیمه دوم سال 125 واحد کاهش نرخ را برای جلوگیری از رکود انجام دهد.

کارشناسان جی پی مورگان اشاره می کنند: “ما فکر می کنیم در این دوره، چرخه کاهش نرخ فدرال رزرو و کاهش بازدهی واقعی ایالات متحده یک بار دیگر به محرک اصلی افزایش قیمت طلا در اواخر سال 2024 تبدیل خواهد شد.

این امر در نهایت باید قیمت طلا را به بالاترین حد اسمی جدید در نیمه دوم سال 2024 (به طور متوسط 2175 دلار در هر اونس در سه ماهه چهارم) و حتی بالاتر در سال 2025 (متوسط سه ماهه اوج 2300 دلار در هر اونس در سه ماهه سوم) برساند.

خرید طلا توسط بانک های مرکزی و ETF ها

علاوه بر کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، بانک‌های مرکزی یکی از محرک‌های اصلی قیمت طلا در سال 2023 بودند و احتمالاً در سال 2024 نیز چنین خواهد بود.

بانک‌های مرکزی به رهبری چین، بیش از 800 تن طلا در سه فصل اول سال 2023 خریداری کرده‌اند. تحقیقات جی پی مورگان تخمین می‌زند که خرید بانک های مرکزی جهان در سال 2023 به 950 تن رسیده باشد و چین همچنان یک خریدار ثابت باقی می‌ماند. این مقدار بیش از مقدار خریداری شده در مدت مشابه در سال 2022 خواهد بود که منجر به ثبت رکورد تقاضا شد.

شیرر خاطرنشان کرد: «هنوز زمینه برای افزایش ذخایر در برخی از بانک‌های مرکزی وجود دارد، زیرا بانک های مرکزی به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های ذخیره هستند، بنابراین خرید احتمالاً در مقایسه با اواخر دهه 2010 از نظر ساختاری بالا خواهد ماند».

خرید طلا بانک های مرکزی

در کنار بهره بانک مرکزی، افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران در بازار فیزیکی طلا نیز باید یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ طلا در سال 2024 باشد.

مجموع دارایی های ETF در طلا از اواسط سال 2022 به طور پیوسته کاهش یافته است، بنابراین انتظار می رود افزایش مجدد موقعیت سرمایه گذار (بورس و ETF) که با شروع یک چرخه کاهشی نرخ بهره آغاز می شود، برای طلا مثبت باشد و از افزایش قیمت ها در نیمه دوم سال 2024حمایت کند.

شیرر گفت: «از آنجایی که نرخ‌های بهره دیر یا زود پایین می‌آیند، ما انتظار داریم که جریان خروجی ETF اخیر با بازگشت به جریان ورودی ETF مبتنی بر خرده‌فروشی معکوس شود و تقاضای سرمایه‌گذاران طلا را نیز تقویت کند و افزایش قیمت‌ها را تقویت کند. ادامه خریدهای قوی بانک مرکزی، همراه با افزایش تقاضای فیزیکی، احتمالاً پشتیبان قابل توجهی از قیمت ها در چرخه نهایی فدرال رزرو خواهد بود.

خطرات تورمی

تحلیلگران پیش بینی می کنند که درگیری در خاورمیانه، عدم اطمینان ناشی از انتخابات در اقتصادهای بزرگ و خریدهای بانک های مرکزی به رهبری چین نیز جذابیت شمش های طلا را در سال آینده افزایش خواهد داد.

اما، هان تان، تحلیلگر ارشد بازار در Exinity، گفت: «اگر افزایش مجدد تورم فدرال رزرو را مجبور به کنار گذاشتن برنامه‌های کاهش نرخ بهره در سال 2024 کند، ممکن است طلا حتی در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

Heraeus Metals انتظار دارد امسال تقاضای جواهرات طلا در چین پرمصرف بیشتر شود و این امر از قیمت طلا در سال 2024 حمایت کند.

ضعیف‌تر شدن دلار آمریکا و بازدهی پایین‌تر اوراق قرضه، همراه با افزایش عدم اطمینان ژئوپلیتیکی، باعث افزایش قیمت‌ طلا و سایر دارایی های امن شده است و تحلیلگران انتظار ندارند که این روند در همین جا متوقف شود.

منبع: جی پی مورگان، رویترز، سی ان بی سی

//