۴ دلیل برای جاماندن صندوق‌های طلا از رشد بازار

در این هفته، دلار و اونس طلا رشد کردند. با این حال، شرایط صندوق‌های طلا متفاوت بود. سوال این است که چرا؟

در این هفته، دلار و اونس طلا رشد کردند. با این حال، شرایط صندوق‌های طلا متفاوت بود. سوال این است که چرا؟

در روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو شده است. بهای دلار دیروز صبح تا ۵۸۸۵۰ تومان نیز رسید اما دوباره کمی عقب نشست. با وجود رشد قیمت دلار در روزهای اخیر، صندوق‌های طلا تغییر خاصی را تجربه نکرده‌اند. در فاصله چهارشنبه هفته پیش دوم اسفند تا چهارشنبه این هفته یعنی 9 اسفند، دلار کمی بیش از 2 درصد و اونس طلا 0.43 درصد رشد کرده‌اند. این موضوع در سکه امامی و طلای گرمی 18 عیار خود را نشان داده است و این دو حدود 2.5 درصد رشد قیمت داشتند. با این حال، شرایط صندوق‌های طلا متفاوت بود. تنها برخی از این نوع صندوق‌ها در هفته جاری رشد ملایمی را تجربه کردند و برخی دیگر تغییری نداشتند یا حتی افت داشتند.

چرا صندوق‌های طلا همپای دلار رشد نکردند؟

دلیل این موضوع به چند عامل برمی‌گردد. اولین عامل، حباب صندوق‌های طلا است. صندوق‌های طلا با تحولاتی که در یک ماه اخیر تجربه کردند، دچار حباب اسمی شدند و حالا بخشی از این حباب اسمی می‌تواند تخلیه شود.

دومین مورد، به رشد بازار یک بازار موازی برمی‌گردد. تب بیت کوین این روزها دوباره داغ شده و پای برخی از سرمایه گذاران و فعالان بازارها را دوباره به بازار رمزارزها کشانده است. این بازار رقیب طلا محسوب می‌شود و می‌تواند پول را به مقصد این بازار خارج کند.

سومین مورد به وضعیت ارز در داخل کشور برمی‌گردد. به نظر می‌رسد قیمت اسکناس دلار در داخل به سطح مقاومت مهم خود نزدیک شده است.

چهارمین دلیل هم قیمت جهانی طلا است. بهای هر اونس طلا در این روزها نشانه‌ای از صعود ندارد. یک علت این موضوع هم آن است که برخی فعالان گمان می‌کنند نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ برای مدت طولانی‌تری در محدوده‌های فعلی باقی بماند.

در روزهای اخیر بازار طلا کمی متفاوت رفتار کرده است. سکه بورسی از سکه بازار ارزانتر است و همان طور که در نمودار دیده می‌شود حباب اسمی صندوق های طلا کمی نسبت به هفته قبل تخلیه شده است. در حال حاضر حباب اسمی ۴ صندوق طلا کمتر از یک درصد است که از میان آنها دو صندوق حباب اسمی منفی پیدا کرده‌اند. به همین دلیل هم در صورت پایدار ماندن قیمت دلار در این حدود برخی صندوق های طلا می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

//