مسکن تهران در دی 1402

صعود قیمت آپارتمان تهران در اولین ماه زمستان 1402

معاملات مسکن پایتخت در اولین ماه زمستان با افزایش همراه بود.

معاملات مسکن پایتخت در اولین ماه زمستان با افزایش همراه بود.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد قیمت آپارتمان در شهر تهران در زمستان امسال با افزایش قیمت روبرو شده است. بر همین اساس، میانگین وزنی هر متر مربع مسکن در دی ماه 1402 با افزایش 2.2 درصدی نسبت به فصل قبل به 80 میلیون و 610 هزار تومان رسیده است.

مقایسه تورم مسکن در مقابل تورم نقطه به نقطه

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم یک ساله مسکن به 82.8 درصد رسیده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در این مدت 46.5 درصد است. به این ترتیب رشد یک ساله قیمت مسکن تهران 36.3 درصد فراتر از نرخ تورم بوده است.

آمار معاملات مسکن پایتخت در دی ماه 1402

نکته مهم دیگری که در این گزارش دیده می‌شود، افزایش تعداد معاملات دی ماه در مقایسه با آذر ماه است. بخشی از این افزایش تقاضا را می‌توان ناشی از رشد دلار دانست که روی قیمت مسکن و تقاضا برای آن موثر بوده است. تعداد معاملات در آذر ماه امسال در شهر تهران 4072 واحد بود که در دی ماه به 4465 واحد مسکونی رسیده است. این موضوع به معنای رشد 9.65 درصدی تعداد معاملات مسکن پایتخت در یک ماه است.

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

ارزانترین قیمت در میان مناطق مختلف تهران در دی ماه امسال متعلق به منطقه 18 است. بهای هر متر مربع مسکن در آن 42 میلیون و 349 هزار تومان است. بالاترین قیمت در میان مناطق مختلف تهران نیز مربوط به منطقه یک با 166 میلیون و 392 هزار تومان است.

در نمودار متوسط وزنی قیمت آپارتمان در تهران به تفکیک مناطق نشان داده شده است.

متوسط قیمت مسکن در دی 1402

نکته پایانی این که بالاترین تعداد معاملات در دی 1402 متعلق به منطقه 5 با 708 واحد است و کمترین تعداد معامله در این ماه نیز مربوط به منطقه 19 با تنها 47 معامله است. به نظر می‌رسد در صورت رشد دلار تعداد معاملات مسکن هم بالاتر رود اما اگر دلار ثبات نسبی داشته باشد، معاملات مسکن هم تا حدودی ثابت خواهد ماند.

//