بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

اگر بخواهید در طلا سرمایه گذاری کنید، چند راه برای شماوجود دارد. کدام یک بهتر است؟

اگر بخواهید در طلا سرمایه گذاری کنید، چند راه برای شماوجود دارد. کدام یک بهتر است؟

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری چیست؟ هنگام تورم و رشد دلار در سکه سرمایه گذاری کنیم یا طلای گرمی بخریم؟ صندوق های طلا بهتر هستند یا خرید مستقیم طلا از طلافروشی؟ در این مطلب قصد داریم به این پرسش ها جواب دهیم.

طلا گزینه مناسب شرایط تورمی

در سال‌های اخیر همگام با رشد تورم، افراد و خانوارهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری در طلا کرده‌اند. سابقه سرمایه گذاری در طلا به گذشته های دور برمی‌گردد. هر موقع که تورم در کشوری حاکم شده است، طلا با استقبال سرمایه گذاران و افراد روبرو شده و به عنوان سپری در برابر تورم عمل کرده است.

انواع شیوه‌های سرمایه گذاری در طلا

اگر بخواهید در طلا سرمایه گذاری کنید، چند راه برای شماوجود دارد. در ادامه به 5 روش سرمایه گذاری در طلا اشاره می‌کنیم.

خرید طلای گرمی از بازار

اولین راه خرید مستقیم طلای گرمی از بازار است. این روش مزایای خود را دارد. می‌توان از طلای خریداری شده به عنوان نوعی تزیین استفاده کرد و علاوه بر این نوعی سرمایه گذاری هم هست که در زمان نیاز می‌تواند به فروش برسد. با این حال، برخی از انواع طلای گرمی ممکن است اجرت بالایی داشته باشند و هزینه‌های خرید آنها به نحوی باشد که عملا حدود 30 درصد از قیمت طلا صرف اجرت و مالیات بر ارزش افزوده و مواردی از این قبیل شود. به همین دلیل هم برخی از افراد به سوی خرید طلای کم اجرت می‌روند. در مجموع طلای تزیینی با طلای گرمی سرمایه گذاری تفاوت‌هایی دارد.

سرمایه گذاری در طلای آب شده

یکی دیگر از انواع گزینه های طلا برای سرمایه گذاری خرید طلای آب شده است. طلای آب شده مزایا و معایبی دارد. به عنوان مثال در خرید این نوع طلا شما اجرت و کارمزد یا مالیات زیادی پرداخت نمی‌کنید. این نوع طلا برای سرمایه گذاری مناسب است اما وجه زینتی ندارد. علاوه بر این، باید برای خرید آن از فروشنده به وی اطمینان کامل داشته باشید.

خرید شمش طلا

خرید شمش طلا گزینه خوبی برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود. این گزینه کم حباب است، با این حال نیاز به جایی امن برای نگهداری دارد. علاوه بر آن، خرید شمش از هر جایی ممکن نیست و باید نسبت به محل خرید هم اطمینان کامل داشت. البته یک راه خرید شمش طلا (با عیار نزدیک به 24) از طریق بورس کالا است.

سرمایه گذاری در سکه طلا

سرمایه گذاری در سکه طلا انواع مختلفی دارد. برخی سعی می‌کنند تمام سکه بخرند و برخی دیگر قطعات کوچک‌تر سکه مانند ربع سکه یا نیم سکه می‌خرند. برخی نیز با خرید طلای گرمی در آن سرمایه گذاری می‌کنند. خرید سکه ممکن است حباب بالایی داشته باشد و به خصوص هنگام صعود دلار، انواع کوچک‌تر آن حباب بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، خرید سکه به جای امنی برای نگهداری نیاز دارد.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

گزینه آخری که برای سرمایه گذاری در طلا معرفی می‌کنیم، سرمایه گذاری در صندوق های طلا است. اغین صندوق ها چند سالی است که پای خود را در بازار سرمایه باز کرده‌اند و مزایا و معایب خاص خود را دارند.

اما بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟

صندوق طلا بخرم یا سکه و طلای فیزیکی؟

تا چند دهه گذشته اگر کسی می‌خواست در طلا سرمایه گذاری کند، باید سراغ بازار فیزیکی و خرید طلای گرمی 18 عیار یا سکه یا طلای آب شده می‌رفت. اما در سال‌های اخیر یک گزینه به شیوه‌های سرمایه گذاری در طلا افزوده شده است. صندوق های طلا با امکان خرید و فروش در بورس مزایایی را به همراه آورده‌اند که سرمایه گذاران می‌توانند از آنها استفاده کنند. اما خرید صندوق طلا بهتر است یا سکه و طلای فیزیکی؟

مزایای خرید صندوق طلا

خرید صندوق طلا نسبت به انواع دیگر سرمایه گذاری در طلا چند مزیت دارد. به عنوان مثال خرید و فروش صندوق های طلا سریع است. علاوه بر این، صندوق های طلا امنیت بالایی دارند و نه جعل می‌شوند و نه مورد سرقت قرار می‌گیرند. صرف نظر از این موارد، امکان خرید و فروش آنلاین به آنها این امکان را داده است که سرمایه گذاران بازارهای مختلف را به خود جلب کنند. افراد اگر بخواهند می‌توانند در زمانی که تشخیص می‌دهند به راحتی طلای خود را بفروشند و پولشان را وارد بازار سهام یا صندوق های درآمد ثابت کنند. وقتی هم که تصمیم به ورود به بازار طلا بگیرند، می‌توانند به راحتی و آنلاین دارایی خود را از سایر بازارها وارد صندوق های طلا کنند. در نهایت این که این صندوق ها امکان سرمایه گذاری با پول کم و با حداقل 500 هزار تومان را برای افراد فراهم می‌آورند.

معایب خرید صندوق طلا در برابر سکه و طلای فیزیکی

با وجود مزایایی که در مورد صندوق های طلا اشاره کردیم، این صندوق ها معایبی هم دارند. در واقع اگر پول زیادی دارید، یا دست کم دارایی شما به خرید یک سکه می‌رسد و با بازارهای مالی نیز آشنایی چندانی ندارید، بهتر است طلا را به صورت مستقیم و فیزیکی خریداری کنید. در غیر این صورت، خرید صندوق طلا گزینه بهتری است.

خرید صندوق طلا برای چه کسانی مناسب است؟

خرید صندوق طلا برای چند دسته از افراد مناسب است. کسانی که با بازارهای مالی سروکار دارند و از تحولات آنها مطلع هستند بهتر است صندوق طلا بخرند تا طلای فیزیکی. علاوه بر این، کسانی که از نگهداری طلا به صورت فیزیکی ترس دارند نیز بهتر است در صندوق طلا سرمایه گذاری کنند.

حالا که به این پرسش‌ها پاسخ دادیم، می‌خواهیم ببینیم بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کدام است.

کدام صندوق طلا برای سرمایه گذاری بهتر است؟

صندوق های طلا معمولا روی دو گزینه سرمایه گذاری می‌کنند: گواهی سپرده شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا. با توجه به این که قیمت طلا در داخل کشور از نرخ دلار و قیمت جهانی طلا تاثیر می‌پذیرد، هنگام رشد دلار صندوق‌های طلایی که بیشتر دارایی خود را روی سکه سرمایه گذاری کرده‌اند، با رشد بیشتری روبرو می‌شوند. این صندوق‌ها البته در این وضعیت حباب بیشتری هم پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، صندوق های طلایی که بیشتر دارایی خود را روی شمش سرمایه گذاری کرده‌اند، در هنگام رشد قیمت دلار و طلا شاید کمتر رشد کنند اما حباب کمتری هم دارند. در نتیجه ریسک صندوق های شمش محور در مقایسه با صندوق های مبتنی بر سکه بیشتر است. اگر دلار تغییر مسیر دهد، صندوق های طلای مبتنی بر شمش کمتر زیان می‌کنند.

سهم سکه و شمش از دارایی صندوق های طلا در دی 1402

به همین دلیل هم یک گزینه در انتخاب بهترین صندوق طلا و سرمایه گذاری در آن، توجه به سهم شمش و سکه در پورتفوی صندوق است. صندوقی طلایی که تعادل میان شمش و سکه داشته باشد، می‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری در طلا به حساب بیاید.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

با توجه به توضیحاتی که دادیم، بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری کدام است؟ در نمودار زیر نشان داده‌ایم که حباب واقعی صندوق های طلا در مقایسه با شمش و انواع سکه طلا چقدر است. برای این کار محاسبه کرده‌ایم که با پرداخت معادل ۱۰۰ هزار تومان در واقع چقدر طلا خریداری کرده‌اید.

بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری

همان طور که دیده می‌شود شمش بهترین گزینه از نظر کم حباب بودن است و پس از آن سکه امامی قرار دارد. صندوق‌های طلا و انواع سکه در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. بدترین گزینه هم برخی صندوق های طلا، سکه گرمی و ربع سکه هستند. دلیل این جایگیری هم آن است که وقتی قیمت دلار در بازار آزاد بالا می‌رود، تقاضا برای قطعات کوچک‌تر سکه که با پول کمتری قابل خرید هستند، بالاتر می‌رود و آنها حباب می‌گیرند. این در حالی است که حباب برای شمش در کمترین حالت باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت سکه و طلای 18 عیار در سال 1403

نکته پایانی

دو نکته آخر یکی این که این محاسبات با قیمت‌های ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ انجام شده است. دیگر آن که پورتفوی صندوق طلای تابش مربوط به ۲۳ آذر است و هنوز بروزرسانی نشده است.

//