پیش بینی قیمت سکه و طلای 18 عیار در سال 1403

به تحولات این هفته که روی قیمت سکه و طلا اثر گذاشت، اشاره کردیم. حالا با داده‌های مربوط به معاملات، پیش بینی قیمت سکه و طلا را انجام می‌دهیم.

به تحولات این هفته که روی قیمت سکه و طلا اثر گذاشت، اشاره کردیم. حالا با داده‌های مربوط به معاملات، پیش بینی قیمت سکه و طلا را انجام می‌دهیم.

پیش بینی قیمت سکه و طلای 18 عیار در سال 1403 برای بسیاری از مردم و سرمایه گذاران اهمیت زیادی دارد. آگاهی از شرایط آینده طلا و سکه به افراد کمک می‌کند تا بهتر در مورد آن تصمیم بگیرند. طلا در هفته‌های اخیر نوسانات زیادی داشت. این موضوع ناشی از تغییرات قیمت جهانی طلا و همین طور نرخ ارز در بازار آزاد بود. در اینجا با داده‌های مربوط به 7 اردیبهشت ماه به پیش بینی قیمت سکه و طلای 18 عیار برای سال 1403 اقدام خواهیم کرد.

پیش بینی قیمت سکه در سال 1403

در روزهای اخیر و پس از آرام شدن تنش های خاورمیانه، قیمت طلا با افت روبرو شده و دلار نیز در بازار آزاد شاهد افت قابل توجهی بوده است. اساسا قیمت طلا را بهای جهانی آن و قیمت دلار در برابر ریال تعیین می‌کند. قیمت جهانی طلا فعلا به دو دلیل افت کرده؛ یکی کاهش تنش های سیاسی در دنیا نسبت به هفته های قبل و دوم ماندگاری تورم ایالات متحده در بالای 3 درصد که باعث شده کاهش نرخ بهره به تعویق بیفتد. نرخ تورم ایالات متحده در ماه مارس دوباره بالا رفت و به 3.5 درصد رسید. با این حال، به نظر نمیرسد این مسیر تا پایان سال میلادی بدون تغییر بماند. در صورت کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، بخشی از سرمایه گذاران از دارایی‌های کم ریسک مانند اوراق قرضه به سوی دارایی‌هایی با ریسک بیشتر مانند طلا خواهند رفت و طلا پتانسیل رشد پیدا می‌کند. البته قیمت دلار در برابر ریال در صورت اتفاقات مثبت می‌تواند پایین بماند. در مجموع، با توجه به معاملات انجام شده تا 7اردیبهشت سال 1403، پیش‌بینی قیمت سکه و طلا را برای سال 1403 انجام دادیم.

طبق پیش بینی ما قیمت سکه تا خرداد 1403 کمتر از3 درصد صعودی است. این رشد برای بازه اردیبهشت تا مرداد ماه به 10 درصد افزایش می‌یابد. علاوه بر این، پیش بینی قیمت سکه امامی در مهر 1403 نشان می‌دهد که بهای آن نسبت به حال حاضر قابلیت رشد 19 درصدی دارد. در نهایت، تا دی ماه 1403 قیمت سکه می‌تواند 32 درصد بالاتر از قیمت 7 اردیبهشت سال 1403 باشد و تا فروردین 1404 این افزایش چیزی حدود 48 درصد است. این به معنای آن است که با فروض فعلی، قیمت سکه امامی تا فروردین سال 1403 می‌تواند از مرز 60 میلیون تومان بگذرد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت طلای جهانی در سال 1403

پیش بینی قیمت طلای 18 عیار در سال 1403

در ادامه مطلب پیش بینی قیمت سکه و طلای 18 عیار در سال 1403 به طلا می‌رسیم. قیمت طلای 18 عیار نیز با معاملات فعلی صعودی به نظر می‌رسد. اگر معاملات همانند حال حاضر ادامه پیدا کند، پیش بینی آن است که قیمت طلای گرمی 18 عیار می‌تواند تا پایان اردیبهشت به 3.6 میلیون تومان برگردد و در تیر ماه به 3.79 میلیون تومان صعود کند. از شهریور نیز هر گرم طلای 18 عیار می‌تواند از مرز 4 میلیون تومان عبور کند. در نهایت، قیمت هر گرم طلای 18 عیار می‌تواند در آبان ماه 1403 به 4.45 میلیون تومان برسد. به عبارت دیگر، پیش بینی قیمت طلای 18 عیار در شهریور سال 1403 حاکی از آن است که طلا می‌تواند نسبت به قیمت امروز 11.5 درصد بالاتر برود که اختلاف معناداری با سکه دارد.

قیمت سکه و طلای 18 عیار در سال 1403

برای مطالعه بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت دلار در سال 1403

پیش بینی قیمت نیم سکه در سال 1403

طبق پیش بینی بالا و با فرض ثابت ماندن نسبت حباب سکه‌ها، قیمت نیم سکه تا پایان سال 1403 می‌تواند به 36 میلیون تومان افزایش پیدا کند. قیمت نیم سکه در حال حاضر حدود 24.8 میلیون تومان است.

پیش بینی قیمت ربع سکه در سال 1403

برای پیش بینی قیمت ربع سکه در سال 1403 باید به یک نکته توجه کرد. معمولا هنگامی که قیمت دلار در بازار آزاد بالا می‌رود، حباب انواع سکه بالا می‌رود. ربع سکه و سکه گرمی بیشتر از سایر سکه‌ها حباب می‌گیرند به نحوی که 40 تا 50 درصد از آنها در شرایطی به حباب تبدیل می‌شود. سکه امامی 4 برابر ربع سکه طلا دارد و باید قیمت آن هم در همین حدود باشد. با این حال، به علت حباب بالاتر ربع سکه در شرایط رشد دلار، این نسبت قیمتی اکنون کمتر از 3 است. اگر همین نسبت باقی بماند، پیش بینی می‌شود قیمت ربع سکه در ابتدای سال بعد به حدود 22 میلیون تومان برسد. قیمت ربع سکه در حال حاضر حدود 15.1 میلیون تومان است.

پیش بینی قیمت سکه گرمی در سال 1403

پیش بینی قیمت سکه گرمی در سال 1403 این است که بهای هر سکه گرمی در پایان سال به 9.9 میلیون تومان افزایش پیدا کند. قیمت هر سکه گرمی در 7 اردیبهشت 1403 حدود 6.8 میلیون تومان است.

نکته پایانی

در این مطلب به پیش بینی قیمت سکه و طلا 1403 پرداختیم. البته نکته مهمی در این پیش‌بینی‌ها وجود دارد. پیش‌بینی‌های صورت گرفته با فروض امروز صورت می‌گیرد. هر گونه تغییر شرایط می‌تواند روی وضعیت این دارایی‌ها تاثیر بگذارد. در این حالت دیگر پیش بینی‌ها به حالت فعلی برقرار نخواهند ماند. علاوه بر این، پیش بینی‌های بالا بر اساس معاملاتی انجام شده است که سهم محدودی در بازار دارند اما می‌تواند نکاتی هم بازگو کند. در نهایت این که چشم‌انداز بازار برای رشد سکه فعلا بهتر است. این موضوع می‌تواند ناشی از دو سناریو باشد. یکی این است که قیمت سکه در ماه‌های بعد رشد و حباب بیشتری پیدا می‌کند، در حالی که قیمت ذاتی آن رشد کمتری دارد. سناریوی دوم اما مبتنی بر افت قیمت سکه و چشم‌انداز نزولی آن در هفته‌های پیش رو است که در حال حاضر گزینه اول تا حدودی منطقی‌تر است.

//