پیش بینی قیمت کارخانه ای خودرو تا پایان سال 1403

اگر فرمول جدید توافقی بین وزارت صمت و خودروسازان عملی شود، هزینه تمام شده خودرو به علاوه 2.5 درصد سود ملاک قیمت خودروی فروخته شده از سوی کارخانه خواهد بود.

اگر فرمول جدید توافقی بین وزارت صمت و خودروسازان عملی شود، هزینه تمام شده خودرو به علاوه 2.5 درصد سود ملاک قیمت خودروی فروخته شده از سوی کارخانه خواهد بود.

تازه ترین خبرها حاکی از این است که وزارت صمت و خودروسازان در مورد فرمول جدیدی برای تعیین قیمت کارخانه ای خودرو توافق کرده اند. این موضوع می تواند موجب افزایش قیمت کارخانه ای خودرو شود. به همین دلیل هم در ادامه به پیش بینی قیمت کارخانه ای خودروها با این فرمول جدید می‌پردازیم.

یکی از دلایل چنین تصمیمی، زیانی است که خودروسازان دچار آن هستند. زیان انباشته ایران خودرو در پایان آذر ماه 1402 از 104 هزار میلیارد تومان عبور کرد. شواهد حاکی از این است که خودروسازان بزرگ کشور تا پایان آذر ماه امسال 174 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. نکته جالب اینجاست که قیمت کارخانه‌ای خودرو حتی از هزینه تمام شده خودرو هم پایین‌تر است. در ادامه ابتدا به بررسی پیش بینی قیمت کارخانه ای خودروها با استفاده از صورت مالی آنها می پردازیم و در آخر قیمت مربوط به توافق جدید خودروسازان با صمت را مرور می‌کنیم.

پیش بینی قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو تا پایان سال 1402

در مرحله اول به پیش بینی قیمت خودرو از روی صورت‌های مالی خودروسازان می‌پردازیم. از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه، بهای تمام شده هر خودروی رانا به طور متوسط حدود 302 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که متوسط قیمت  فروش کارخانه‌ای آن در همین بازه زمانی 242 میلیون تومان بوده است. کمی قبل برآورد می‌شود که نرخ فروش خودرو در 3 ماه آخر سال به 298 میلیون تومان برسد.

متوسط بهای تمام شده دنا در 9 ماه اول سال 434 میلیون تومان بوده است در حالی که قیمت  فروش کارخانه‌ای آن در همین بازه 368 میلیون تومان است. برخی برآوردها حاکی از این است که قیمت این خودرو تا پایان امسال به 454 میلیون تومان خواهد رسید.

علاوه بر این، پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1402 نرخ فروش گروه سمند از 272 میلیون تا پایان سال 1402 به حدود 346 میلیون تومان برسد و نرخ فروش گروه پژو هم از 261 میلیون تومان به 323 میلیون تومان افزایش پیدا کند. این در حالی است که تا آخر آذر 1402 بهای تمام شده گروه پژو 320 و بهای تمام شده گروه سمند 315 میلیون تومان بوده است.

پیش بینی قیمت کارخانه ای محصولات سایپا تا پایان سال 1402

قیمت محصولات سایپا نیز احتمالا امسال با افزایش روبرو باشد. پیش بینی می‌شود متوسط قیمت کارخانه ای محصولات سایپا از 345 میلیون تومان در 9 ماه اول امسال به 372 میلیون تومان افزایش یابد. در مورد خانواده ایکس 200 (تیبا، کوئیک و ساینا) این افزایش از 212 به 238 میلیون تومان برآورد شده است. این در حالی است که قیمت تمام شده شاهین در 9 ماه اول سال 365 میلیون تومان و قیمت خانواده x200 حدود 234 میلیون تومان بوده است.

قیمت کارخانه ای خودرو با فرمول جدید با حساب سود 2.5 درصدی

اگر فرمول جدید توافقی بین وزارت صمت و خودروسازان عملی شود، هزینه تمام شده خودرو به علاوه 2.5 درصد سود ملاک قیمت خودروی فروخته شده از سوی کارخانه خواهد بود.

پیش بینی قیمت کارخانه ای خودرو با ۲.۵ درصد سود

به این ترتیب، قیمت کارخانه ای برخی خودروهای تولیدی را به همراه تغییراتی که احتمالا خواهند کرد، در جدول آورده ایم. البته به نظر می‌رسد این تغییر قیمت بیشتر مشمول محصولات ایران خودرو شود. زیرا نرخ خودروهای سایپا در دی ماه نشان می‌دهد که این خودروها بالای قیمت تمام شده 9 ماهه فروخته شده‌اند. با این همه باید دید آیا این فرمول مورد توافق قرار می‎گیرد یا پیش بینی مربوط به صورت‌های مالی محقق خواهند شد.

پیش بینی قیمت کارخانه ای خودروها در سال 1403

مروری بر وضعیت خودروسازها نشان می‌دهد در سال 1403 هم خودروها رشد قیمت خواهند داشت. بر اساس صورت‌های مالی پیش بینی می‌شود در پایان سال 1403 نرخ فروش هر شاهین به حدود 505 میلیون تومان برسد و قیمت کارخانه ای خانواده ایکس 200 (کوئیک، تیبا و ساینا) نیز به 327 میلیون تومان برسد.

پیش بینی ها بر این است که در پایان سال 1403 قیمت کارخانه ای رانا به 423 میلیون تومان، قیمت کارخانه ای دنا به 621 میلیون تومان، قیمت کارخانه ای گروه پژو به 476 میلیون تومان و قیمت کارخانه ای گروه سمند به 450 میلیون تومان صعود کند.  

//