آمار پروانه های ساختمانی | افت قابل توجه تعداد پروانه های صادر شده در تابستان 1402

تازه ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی جدید با افت همراه شده است.

تازه ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی جدید با افت همراه شده است.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی جدید با افت همراه شده است. گزارش مربوط به پروانه‌های ساختمانی در تابستان سال 1402 نشان می‌دهد تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی جدید نسبت به تابستان سال گذشته افت 21 درصدی داشته است.

روند ساخت و ساز در کشور

مجموع واحدهای مسکونی درج شده در کل پروانه‌های ساختمانی صادر شده کشور در تابستان 1402 به 20 هزار و 471 واحد می‌رسد. این در حالی است که در تابستان سال قبل این میزان 26 هزار و 30 واحد بود. این مساله نشان می‌دهد فعلا انگیزه برای ساختن واحدهای بیشتر در کشور کمرنگ‌تر شده است. این موضوع به معنای آن است که تعداد مسکن تولید شده در یک تا دو سال آینده با رشد کمتری افزایش خواهد یافت. با این حال، تغییر در تعداد واحدهای مسکونی در مناطق مختلف متفاوت است.

بالاترین و پایین ترین تقاضا برای ساخت مسکن در کشور

بالاترین تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور متعلق به شهر تهران است. پایتخت بیشترین تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی را دارد. تعداد واحدهای مسکونی مندرج در پروانه‌های ساختمانی تهران از 2777 واحد در تابستان سال قبل به 3340 واحد در تابستان امسال رسید که حاکی از رشد 20 درصدی تعداد واحدهای مسکونی در پروانه‌های 1402 پایتخت است. جز تهران سایر شهرهای بزرگ کشور با افت واحدهای مسکونی نسبت به  تابستان سال قبل روبرو هستند.

بیشترین افزایش تقاضا برای واحدهای واحدهای مسکونی در خراسان جنوبی دیده می‌شود که در این بازه یک ساله 54.5 درصد رشد کرده است. بیشترین افت نیز مربوط به ایلام است که تعداد واحدهای مسکونی مندرج در پروانه‌های آن در این مدت 71.8 درصد افت کرده است.

نتایج افت تولید مسکن در سال‌های آتی

کمتر شدن تولید مسکن جدید در کنار رشد جمعیت و تعداد خانوارهای جدید، می‌تواند تقاضا برای مسکن را در سال‌های آتی بالا ببرد اما مسکن در حال حاضر با مشکلاتی مانند رشد بهای زمین، جذابیت بازارهای موازی، رکود فعلی و مواردی دیگر روبرو است.

//