دلایل مهاجرت مجدد از کانادا در میان مهاجران

مهاجرت مجدد از کانادا در میان مهاجران در سال پنجم به اوج می‎رسد و پس از آن نزولی می‌شود.

مهاجرت مجدد از کانادا در میان مهاجران در سال پنجم به اوج می‎رسد و پس از آن نزولی می‌شود.

بلومبرگ در گزارشی به بررسی گزارشی تحقیقاتی از «موسسه شهروندی کانادا» پرداخته است. بر اساس این گزارش تازه‌واردان به کانادا با مشکلاتی مانند افزایش هزینه مسکن و مشکلاتی در زمینه اشتغال روبرو هستند. این گزارش خروج مهاجران تازه‌‎وارد به این کشور را تهدیدی برای جمعیت و رشد اقتصادی کانادا عنوان کرده است. در ادامه به ذکر جزییات بیشتری از این گزارش می‌پردازیم.

گزارش جدید از وضعیت زندگی مهاجران کانادا

طبق این گزارش که در روز سه‌شنبه منتشر شده است، در سال 2017 و 2019 نرخ سالانه خروج از کانادا به اوج خود رسیده و به ترتیب 1.1 و 1.18 درصد بوده است. این در حالی است که در سال 1982 تنها حدود 0.9 درصد از کسانی که اقامت دایم این کشور را می‌گرفتند، کانادا را ترک می‌کردند. درست است که این اعداد چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد اما تداوم این موضوع در طول زمان و در بازه‌ای 25 ساله می‌تواند برای این کشور مشکلاتی ایجاد کند. این موضوع برای دولت کانادا نیز در رقابت برای جذب نیروی کار ماهر جهانی چالش ایجاد می‌کند. جالب اینجاست نسبت کسانی که بین سال‌های 2001 تا 2021 شهروندی کانادا را پس از 10 سال دریافت کرده‌اند، 40 درصد کاهش یافته است.

مهاجرت مجدد پس از 5 سال

بررسی این موسسه از وضعیت مهاجرت مجدد مهاجران به کانادا نشان می‌دهد مهاجرت مجدد در سال پنجم ورود به اوج می‌رسد و بعد روندی نزولی طی می‌کند. این اطلاعات بر اساس داده‌های مربوط به سال‌های 1982 تا 2018 به دست آمده است. نمودار زیر مهاجرت مجدد را در سال‌های پس از ورود نشان می‌دهد. همان طور که مشاهده می‌شود پس از گذشت 5 سال، این میزان به سقف خود می‌رسد.

یک نکته پایانی

همان طور که اشاره شد این گزارش برای کانادا نگران کننده است چرا که با توجه به رقابت کشورها برای نیروی کار ماهر و جمعیت نسبتا کم می‌تواند به هزینه از دست رفتن نیروی کار و جذب مهاجران به سرزمین‌های دیگر شود. با این حال، این عدد یعنی میزان مهاجرت مجدد مهاجران از این سرزمین به کشورهای دیگر برای بسیاری از افراد به ویژه در کشورهای فرستنده مهاجر بسیار کوچک است. ضمن این که اگر این گزارش به میزان ورود و خروج بر اساس ملیت اشاره می‌کرد، می‌توانستیم نتایج بهتری برای کشورهایی همچون ایران بگیریم. هرچند احتمالا این نرخ برای ایرانی‌ها بسیار کوچک باشد.

//