جدیدترین ارزیابی بانک جهانی از قیمت نفت

قیمت نفت در صورت شدت گرفتن درگیری‌های خاورمیانه چند می‌شود؟ ارزیابی جدید بانک جهانی قصد دارد به این سوال پاسخ دهد.

قیمت نفت در صورت شدت گرفتن درگیری‌های خاورمیانه چند می‌شود؟ ارزیابی جدید بانک جهانی قصد دارد به این سوال پاسخ دهد.

بانک جهانی در گزارش اکتبر خود به بررسی پیش‌بینی قیمت کالاها و کمودیتی‎ها پرداخته است. این گزارش بخش‌های مختلفی دارد. یکی از مهمترین بخش‌ها مربوط به انرژی است. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم.

قیمت نفت بدون تنش‌های فعلی

در صورتی که تنش‌های فعلی نبود، پیش‌بینی می‌شد قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سال 2023 به 84 دلار برسد و این مقدار برای سال 2024 نیز 81 دلار برآورد می‌شد. قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز در سال 2025 نیز 80 دلار تخمین زده شده است.

پیش‌بینی بانک جهانی از قیمت نفت

بانک جهانی در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی ریسک‌های بازار نفت پرداخته است. این موضوع تا حدودی ناشی از ریسک‌های ژئوپلتیکی است که با درگیری در خاورمیانه به شدت افزایش پیدا کرده‌اند. این موضوع می‌تواند باعث رشد قیمت نفت شود. در صورت گسترده‌تر شدن جنگ و افزایش تعداد طرف‌های درگیر در جنگ، تاثیر بر بازار نفت زیاد خواهد بود. این موضوع می‌تواند به کاهش عرضه نفت از خاورمیانه نیز منتهی شود. بانگ جهانی ریسک نفت را در سه پرده بررسی کرده است.

سه سناریو برای تغییر قیمت نفت

در سناریوی اختلال کم، عرضه نفت جهان نیم تا 2 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند که تقریبا نیم تا 2 درصد عرضه نفت است. در نتیجه، قیمت نفت می‌تواند 3 تا 13 درصد بیش از پیش‌بینی 90 دلاری هر بشکه نفت در فصل چهارم سال 2023 قرار گیرد. در سناریوی اختلال متوسط، عرضه نفت جهان 3 تا 5 میلیون بشکه در روز افت می‌کند. این موضوع می‌تواند قیمت نفت را 21 تا 35 درصد بیش از 90 دلار فصل چهارم سال 2023 کند.

در سناریوی آخر، یعنی در شرایطی که اختلال زیاد باشد، عرضه نفت 6 تا 8 میلیون بشکه در روز افت می‌کند. این موضوع می‌تواند قیمت نفت را 56 تا 75 درصد بالاتر ببرد. به این ترتیب، در بدترین سناریو قیمت نفت می‌تواند از سطح 150 دلاری فراتر برود. بنابراین در سناریوهای مختلف قیمت به این شکل درمی‌آید:

//