کارنامه طلا در فصل سوم ۲۰۲۳

در فصل سوم سال ۲۰۲۳ طلا در بازار جهانی با افت قیمت روبرو بود. در این فصل صندوق‌های طلا در مناطق مختلف جهان با وضعیت متفاوتی روبرو بودند. این موضوع به نرخ بهره بانک‌های مرکزی مختلف و نرخ برابری واحد‌های پولی مختلف برمی‌گردد. در این مطلب به بررسی وضعیت صندوق‌های طلا در فصل سوم سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

صندوق‌های طلا در مناطق مختلف دنیا

صندوق‌های آمریکای شمالی و اروپا با خروج پول روبرو بودند. این در حالی است که آسیایی‌ها با ورود پول روبرو شدند. دلیل این خروج پول در آمریکا و اروپا این بود که سرمایه گذاران احساس می‌کردند نرخ بهره بانک‌های مرکزی از جمله فدرال رزرو برای مدتی طولانی در نرخ‌های کنونی باقی بمانند. همین موضوع باعث شده بود تا سرمایه گذاران دست از نگهداری طلا در سپتامبر بکشند و زمانی دیگر که انتظار برود نرخ بهره متوقف یا کاهشی شود به بازار بازگردند.

تغییرات تقاضای طلا در سپتامبر

در آخرین ماه از فصل سوم سال ۲۰۲۳ تقاضای صندوق‌های طلای قابل معامله در آمریکای شمالی ۳۵ تن و تقاضا در اروپا ۲۸ تن کاهش یافت. به عبارت دیگر سرمایه گذاران در این کشورها صندوق‌های طلای خود را فروختند. رشد ۴.۶ تنی تقاضای طلا در آسیا نیز نتوانست جلوی افت تقاضای صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس در دنیا را بگیرد. میزان نگهداری صندوق‌های طلا در ماه سپتامبر به کمترین مقدار از ماه مارس سال ۲۰۲۰ رسیده است. این مقدار ۳۱۷۸ تن است که ۱۶ درصد کمتر از اکتبر سال ۲۰۲۰ است.

بیشترین افت تقاضا به آمریکا برمی‌گردد که حدود ۹۵ تن افت کرده است. بریتانیا نیز با حدود ۳۷ تن افت در رتبه دوم این افت تقاضا قرار دارد. بیشترین متقاضیان خرید صندوق‌های طلا نیز در چین و هند حضور دارند. تقاضا در چین در فصل سوم سال ۲۰۲۳ حدود ۹.۵ تن و در هند حدود ۲.۵ تن افزایش پیدا کرد.

نمودار زیر تقاضای فصلی صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس را نشان می‌دهد.

//