واکنش بازار خودرو به افت دلار و تحولات روزهای اخیر

در روزهای اخیر قیمت خودرو نوساناتی داشته است. تغییرات قیمت دلار روی این دارایی نیز نقش داشته است. اما حالا با افت دلار به کانال 50 هزار تومانی قیمت خودرو چه مسیری را طی کرده است؟

در روزهای اخیر قیمت خودرو نوساناتی داشته است. تغییرات قیمت دلار روی این دارایی نیز نقش داشته است. اما حالا با افت دلار به کانال 50 هزار تومانی قیمت خودرو چه مسیری را طی کرده است؟

در روزهای اخیر قیمت خودرو در بازار با نوساناتی همراه بود. این نوسان ناشی از خبرهایی بود که در این حوزه منتشر شد. اخبار مربوط به واردات 6 خودرو در کنار تغییرات قیمت دلار در بازار آزاد، بهای خودرو را در بازار تغییر داد. در این مطلب نگاهی به بازار خودرو در روزهای اخیر می‌اندازیم و نوسان قیمت برخی از خودروهای پرطرفدار را بررسی خواهیم کرد.

خودرو و نوسانات دلار

در این هفته ابتدا قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش روبرو شد. مهمترین عامل این افزایش قیمت افزایش تنش در خاورمیانه بود. این افزایش از نیمه مهر ماه شروع شد و پس از چند روز به اوج رسید. با این حال، ظرف چند روز نشانه‌هایی از کاهش تنش پدیدار شد. قیمت دلار نیز در بازار آزاد کاهش پیدا کرد. با همین نوسانات دلار، قیمت دارایی‌هایی مانند خودرو نیز تغییر کرد. با این حال، واکنش خودروهای مختلف نسبت به نوسان دلار متفاوت بوده است. قیمت معدودی از خودروها به بهای نیمه مهر بازگشت. این در حالی است که بهای برخی دیگر همچنان نسبت به نیمه مهر ماه و قبل از افزایش تنش‌های خاورمیانه بالاتر است. با این حال، در صورت افت بیشتر دلار، احتمال کاهش بیشتر قیمت خودرو و بازگشت آن به روزهای قبل از نیمه مهر ماه نیز وجود دارد.

همان طور که در نمودار زیر دیده می‌شود، قیمت برخی از خودروها از 15 تا 23 مهر ماه به این ترتیب تغییر کرده است.

بهای خودروهای وارداتی و شورای رقابت

در اتفاقی دیگر در این هفته، قیمت خودروهای جدید وارداتی از سوی شورای رقابت اعلام شد. در میان این خودروها نام هیوندای النترا و هیوندای کرتا، جتا وی‌اس7، کیا سلتوس، زوتی دی‌ال 5 و چانگان سی‌اس55 به چشم می‌خورد. طبق این اعلان، قیمت هیوندای النترا 1.6 میلیارد تومان است که قیمت نهایی احتمالی آن 2.17 میلیارد تومان خواهد شد. این مقدار برای چانگان 1.3 میلیارد تومان اعلام شده که قیمت نهایی‌اش احتمالا به 1.4 میلیارد تومان خواهد رسید. این در حالی است که قیمت فعلی هیوندای النترا مدل 2018 در بازار 2.7 میلیارد تومان است.

//