اعلام قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت

اعلام قیمت جدید خودروها از سوی شورای رقابت

قیمت جدید برخی محصولات تولید داخل از سوی شورای رقابت اعلام شده است که حاکی از اختلاف 10 تا 25 درصدی با قیمت بازار است

قیمت جدید برخی محصولات تولید داخل از سوی شورای رقابت اعلام شده است که حاکی از اختلاف 10 تا 25 درصدی با قیمت بازار است

لیست قیمت جدید برخی از خودروهای تولید داخل

شورای رقابت به استناد ماده ۳-۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری مصوب جلسه ۵۴۳ مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ پس از بررسی کارگروه خودرو شورای رقابت، قیمت هشت خودروی شرکت ایران خودرو را اعلام کرد.

البته این قیمت ها با محاسبات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و با لحاظ ۲.۵ درصد سود تعیین شده است.

اعلام قیمت جدید خودروها توسط شورای رقابت

نکته مهم در این خودروها فقط نصب چند آپشن است که به معنی خودروی جدید نیست و فقط توجیهی برای افزایش قیمت شده است. در عین حال معاونت حمل ونقل وزارت صنعت این محصولات را جدید معرفی کرده است.

بر اساس جدول فوق می توان گفت همچنان قیمت مصوب خودروها با لحاظ هزینه های مالیات و شماره گذاری نسبت به قیمت بازار پایین تر بوده و سود 10 تا 25 درصدی را برای خریداران به همراه دارند.

شایعه حذف شورای رقابت از فرایند قیمت گذاری

این در حالی است که در روزهای گذشته شایعاتی در خصوص جدی شدن حذف شورای رقابت و سامانه یکپارچه فروش خودرو مطرح شده بود.

بر اساس اعلام کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت در جلسه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ مصوباتی درباره بازار خودرو داشته که یکی از بندهای مصوبات به‌شرح زیر است: «مقرر شد بررسی‌های کارشناسی در راستای اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودرو با این رویکرد انجام گیرد که شورای رقابت صرفاً در جایگاه سیاست‌گذاری و نظارت ایفای نقش نماید و انجام امور اجرایی به نهادهای ذی‌ربط واگذار گردد».

بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار خودرو، هم‌اکنون شورای رقابت نقش تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری خودرو دارد و تعیین میزان و نوع واردات خودرو هم به‌عهده شورای رقابت است که احتمالاً با مصوبه جدید، تغییراتی در این بخش از وظایف شورای رقابت ایجاد خواهد شد، از جمله اینکه حذف شورای رقابت در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو قوت گرفته است.

منبع: شورای رقابت

//