بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام سال 1402

صندوق های سهامی یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در سهام هستند. در این مطلب به بهترین صندوق های در سهام در سال 1402 اشاره می کنیم.

صندوق های سهامی یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در سهام هستند. در این مطلب به بهترین صندوق های در سهام در سال 1402 اشاره می کنیم.

بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام را پیش از اینکه بتوانیم معرفی کنیم، لازم است تا نکاتی را در خصوص بازار سهام و صندوق های سهامی عنوان کنیم. بازار سهام یکی از گزینه‌های محبوب سرمایه گذاران حرفه‌ای است که در طول سال‌های مختلف بازدهی بسیار خوبی داشته و بسیار بهتر از تورم کشور عمل کرده است. با این همه بسیاری از افراد ممکن است از بازار سهام خاطره خوشی نداشته باشند. اتفاقات سال 1399 و رشد و سقوط یکباره بازار سهام، بسیاری از افراد را نسبت به این بازار نگران کرد. با این همه راهی وجود دارد که افراد بتوانند با ریسک پایین‌تری در بازار سهام سرمایه گذاری کنند.

چرا افراد در بازار سهام ضرر می‌کنند؟

ضرر کردن در بازار سهام دلایل زیاد و متنوعی دارد. با این حال، یکی از مهمترین دلایل آن را می‌توان ناآشنایی با بازارهای سرمایه دانست. در شرایطی که بازارها رشد چشمگیر و ناگهانی را تجربه می‌کنند، فومو یا ترس از دست دادن در بازار گریبانگیر مردم می‌شود. در این شرایط افراد عادی و حتی ناآشنا به بازار و سازوکار آن، رو به خرید دارایی‌ها می‌آورند، آن هم بدون آن که به زمان خرید، شرایط خرید و قیمت آن توجهی داشته باشند. همین موضوع می‌تواند پس از گذشت مدتی و فروکش کردن تب خرید و فروش به بلای سرمایه آنها تبدیل شود.

البته این موضوع و ناآگاهی از بازار تنها دلیل ضرر کردن نیست. ماهیت بازارها با نوسان همراه است و این نوسان در برخی بازارها شدیدتر است. به عنوان مثال، نوسانات بازار سهام از نوسانات بازار طلا معمولا بیشتر است. همین نوسان ممکن است به ضرر افراد منتهی شود، هرچند ماهیت این بازار می‌تواند سود بالایی را نیز برای افراد در پی داشته باشد.

صندوق سهامی چیست؟

در بالا به نوسانات بازار سهام و مشکلاتی که در سال 1399 برای سرمایه گذاران آن رخ داد، اشاره کردیم. در آن سال بسیاری از افرادی که سهام خریده بودند، نتوانستند آن را نقد کنند و از بازار خارج شوند. به همین دلیل هم بسیاری از آنان با ضررهای زیادی مواجه شدند. یکی از گزینه‌هایی که مبنای آن سرمایه گذاری در بازار سهام است اما می‌تواند چنین مشکلاتی را تا حد زیادی رفع کند، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام یا به طور مختصر صندوق‌های سهامی هستند. صندوق‌های سهامی بین 70 تا 95 درصد از دارایی خود را به خرید انواع سهام شرکت‌ها اختصاص می‌دهند و مابقی دارایی خود را در گزینه‌های دیگر و مختلفی از وجه نقد گرفته تا سپرده بانکی و … سرمایه گذاری می‌کنند. البته صندوق‌های سهامی انواع مختلفی دارند.

صندوق‌های سهامی هر روز قابل خرید یا فروش هستند و به همین دلیل هم چه در شرایط صعود بازار و چه در شرایط افت چشمگیر آن قابل نقد شدن هستند. به این ترتیب، نقدشوندگی صندوق‌های در سهام بهتر از خرید مستقیم سهام است. علاوه بر این، صندوق‌های سهامی به دلیل این که مدیریت حرفه‌ای دارند، معمولا برای افراد ناآشنا به بازار گزینه مناسبی هستند.

خرید صندوق سهامی برای چه کسانی بهتر است؟

اساسا اگر کسی بازار سهام را به خوبی بشناسد، سرمایه گذاری مستقیم در بازار سهام بازدهی بالاتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق‌ها دارد. این در حالی است که برای افرادی که بازار را نمی‌شناسند یا وقت کافی برای تحلیل و بررسی سهام مختلف ندارند و علاوه بر این می‌خواهند گزینه مناسبی را برای سرمایه گذاری در بازار سهام انتخاب کنند، خرید صندوق سهامی بهتر است.

انواع صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی (Stock Fund) انواع مختلفی دارند. برخی از آنها از نظر نحوه معامله قابل معامله در بورس یا ETF هستند و برخی دیگر صدور و ابطالی به شمار می‌روند. علاوه بر این، آنها ماهیتا هم متفاوت هستند و طبقه‌بندی‌های گوناگونی دارند. از جمله دسته‌بندی صندوق‌های در سهام می‌توان به صندوق سهامی عادی، صندوق بخشی و صندوق اهرمی اشاره کرد. صندوق‌های سهامی عادی 70 تا 95 درصد از دارایی خود را به خرید سهام مختلف شرکت‌ها اختصاص می‌دهند. این در حالی است که صندوق‌های سهامی بخشی حداقل 70 درصد از دارایی خود را تنها در یک صنعت یا بخش خاص مانند خودرو یا پتروشیمی و غیره سرمایه گذاری می‌کنند. صندوق‌های اهرمی هم به نحوی امکان معامله با ضریب بالاتر را برای افراد فراهم می‌کنند. دو دسته اخیر از صندوق‌های سهامی ریسک بالاتری نسبت به صندوق‌های سهامی عادی دارند اما در صورت صعود هم می‌توانند بازدهی بالاتری برای سرمایه گذاران خود فراهم آورند.

معیارهای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام

یکی از مهمترین نکاتی که باید در خرید صندوق سهامی مورد توجه قرار بگیرد، شرایط بازار و چشم‌انداز آن است. صندوق‌های سهامی معمولا خالص ارزش دارایی خود را به صورت nav در سایت خود و نیز سامانه بورس (در صورتی که قابل معامله در بورس باشند) درج می‌کنند. اگر ارزش خالص دارایی از قیمت بازاری زیاد فاصله گرفته باشد و بالاتر باشد و چشم‌انداز بازار نیز صعود چشمگیری نداشته باشد، صندوق سهامی فوق گزینه خوبی برای خرید نیست. از طرف دیگر، اگر ارزش خالص دارایی بالاتر از قیمت معامله صندوق باشد، پتانسیل صعود برای صندوق و رشد آن وجود دارد.

سایر معیارهایی که باید برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام در نظر گرفت، ارزش بازار صندوق، سابقه آن و حجم معاملات آن هستند. بالا بودن سابقه یکی از معیارهای تجربه صندوق است هرچند معیار کاملا محکمی نیست. ارزش بازار صندوق نیز بزرگی صندوق سهامی را نشان می‌دهد. در نهایت، تعداد بالای معاملات نیز یکی از معیارهایی است که برای اطمینان به یک صندوق و خرید آن اهمیت دارد.

بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام در سال 1402

نگاهی به فهرست صندوق‌های برتر سرمایه گذاری در سهان نشان می‌دهد که صندوق ثروت هامرز بالاترین بازدهی را در یک سال اخیر داشته است. پس از این صندوق، مشترک دماسنج رتبه دوم را دارد و پس از آن نیز واسطه‌گری مالی یکم قرار دارد که به عنوان دارا یکم هم شناخته می‌شود. پس از این سه صندوق، به ترتیب صندوق‌های ثروت افزون ثمین، مشترک سبحان، مشترک نوید انصار، آسمان آرمانی سهام، اوج دماوند، پرتو پایش پیشرو و ترمه ایساتیس پویا قرار دارند. در نمودار زیر به معرفی 10 صندوق برتر سرمایه گذاری در سهام در سال 1402 می‌پردازیم. اعداد این نمودار مربوط به 22 دی 1402 هستند. برای مشاهده لیست به روز بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام می توانید به صفحه (صندوق های سرمایه گذاری+) مراجعه کنید.

بهترین صندوق سرمایه گذاری در سهام

//