مقایسه وضعیت ارزی و هزینه‌های ایران خودرو و سایپا

دو خودروساز بزرگ ایران همواره با چالش‌ها و پرسش‌های بسیاری روبرو بوده‌اند. ایران خودرو و سایپا با توجه به دشواری‌های واردات خودرو و انحصار در این بازار بازیان انباشته روبرو هستند و از نظر مالی کارنامه خوبی ندارند. در این بخش نگاهی به وضعیت ارزی این دو خودروساز بزرگ کشور می‌اندازیم و هزینه‌های آنها را نیز بررسی می‌کنیم.

کارنامه ارزی شش ماهه ایران خودرو و سایپا

بررسی کارنامه ارزی شش ماهه سایپا نشان می‌دهد در شش ماهه اول سال 1402، مصارف ارزی این خودروساز 68 میلیون یورو به علاوه 293.5 میلیون یوآن بوده است. منابع ارزی سایپا در این دوره حدود 7.4 میلیون دلار بوده است. این موضوع نشان دهنده اختلاف بزرگ میان مصارف و منابع ارزی سایپا است.

هزینه حقوق و دستمزد در سایپا و ایران خودرو

طبق آمار موجود، در دوره 6 ماهه ابتدای سال 1402، دستمزد مستقیم تولید (برای نیروی انسانی) سایپا در شش ماه نخست امسال حدود 733.8 میلیارد تومان بوده است. هزینه‌های حقوق و دستمزد در بخش سربار و هزینه حقوق و دستمزد در بخش هزینه‌های اداری، عمومی و فروش نیز در همین مدت به ترتیب 1959 میلیارد تومان و 557.8 میلیارد تومان بوده است. پرسنل تولیدی سایپا نیز 6055 نفر و پرسنل غیرتولیدی آن 3427 نفر هستند. این در حالی است که دستمزد مستقیم تولید در ایران خودرو در همین بازه زمانی، 1408.5 میلیارد تومان بوده است. هزینه‌های حقوق و دستمزد در بخش سربار و هزینه حقوق و دستمزد در بخش هزینه‌های اداری، عمومی و فروش ایران خودرو به ترتیب 738.9 میلیارد و 1097.8 میلیارد تومان بوده است. تعداد پرسنل تولیدی ایران خودرو 15463 نفر و پرسنل غیرتولیدی آن 7689 نفر است.

//