کمبود تقاضا و افت قیمت کامودیتی ها

ادامه کمبود تقاضا و افت قیمت جهانی کامودیتی ها

از ایتدای سال 2023 تاکنون تقاضای ضعیف از سوی چین و تقویت دلار آمریکا به عنوان باد مخالف برای اکثر کامودیتی ها همچون مس عمل کرده است.

از ایتدای سال 2023 تاکنون تقاضای ضعیف از سوی چین و تقویت دلار آمریکا به عنوان باد مخالف برای اکثر کامودیتی ها همچون مس عمل کرده است.

قیمت بسیاری از کالاها در بیشتر سال 2023 در حال کاهش بوده است. فعالیت اقتصادی ضعیف در چین عامل اصلی کمبود تقاضا و کاهش قیمت ها بوده است، اما این تمام ماجرا نیست.

علاوه بر ضعف اقتصادی در چین، یکی دیگر از چالش های بسیار مهم برای بازارهای کامودیتی، قدرت دلار آمریکا است.

کاهش قیمت محصولات کشاورزی در سال 2023 نمونه ای کلاسیک از ترکیبی از کاهش تقاضای چین و قوی بودن دلار آمریکا است.

در حالی که دلار در حال افزایش است، قیمت کالاها به راحتی نمی تواند رشد داشته باشد.

تقاضای ضعیف از سوی چین و دلار آمریکا انعطاف پذیر به عنوان باد مخالف برای اکثر کامودیتی ها همچون مس عمل کرده است.

علاوه بر ضعف اقتصادی در چین، یکی دیگر از چالش های بسیار مهم برای بازارهای کالا، قدرت دلار آمریکا است. کالاها بر حسب دلار آمریکا هستند و کالاها اغلب به عنوان پوششی در برابر ضعف دلار آمریکا در نظر گرفته می شوند. بنابراین، زمانی که دلار در حال افزایش است، همانطور که قبلا بوده است، کالاها ممکن است در افزایش قیمت با مشکل مواجه شوند.

کمبود تقاضا و افت قیمت کامودیتی ها

کاهش قیمت محصولات کشاورزی در سال 2023 نمونه ای کلاسیک از ترکیبی از تقاضای پایین چین و دلار آمریکا قوی است. این در حالی است که برخی از نگرانی های مربوط به آب و هوا در حال حاضر تأثیر کمتری دارند.

مس که به عنوان عاملی برای رشد جهانی در نظر گرفته می شود، در حال کاهش بوده است. با این حال، توجه می‌کنیم که ضعف مس احتمالاً بیشتر به ضعف چین مربوط می‌شود تا قدرت دلار آمریکا یا اتکای اقتصادی ایالات متحده، زیرا چین واردکننده بزرگ مس است.

تنش های ژئوپلیتیک می تواند تفاوت هایی را فراتر از چین و دلار آمریکا ایجاد کند. در طول دوره ژوئیه تا سپتامبر، روند نزولی نفت خام ایالات متحده کاهش یافت و به سمت بالا حرکت کرد، اما در اوایل اکتبر به شدت کاهش یافت.

افزایش تولید نفت در تابستان 2023 بیشتر به انضباط تولید توسط عربستان سعودی نسبت داده شد. اما پس از آن نگرانی ها در مورد چین و ضعف احتمالی ایالات متحده به دلیل افزایش بازده اوراق قرضه، آن را به سمت دیگری سوق داد تا اینکه تنش های سیاسی خاورمیانه این ترکیب را ایجاد کرد.

اکنون دیگر به نظر می رسد روند تحولات مربوط به تنش های خاورمیانه، عامل اصلی اثرگذار بر قیمت نفت خام و سایر کامودیتی ها در ماه های آتی خواهد بود.

منبع: seekingalpha

//