چین دومین شریک تجاری آمریکا

چین جایگاه خود به عنوان بزرگترین شریک تجاری آمریکا را از دست می دهد

شرکت های آمریکایی در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی، وابستگی خود را به چین کاهش می دهند.

شرکت های آمریکایی در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی، وابستگی خود را به چین کاهش می دهند.

اکنون مکزیک بزرگترین شریک تجاری آمریکا است

ایالات متحده برای اولین بار از سال 2003 بیش از چین، از مکزیک کالا وارد کرده است و این، مکزیک را تبدیل به بزرگترین شریک تجاری آمریکا می کند. جایگاهی که پیش از این برای سال ها در اختیار چین بوده است.

این روند معکوس در حالی رخ می دهد که تنش های اقتصادی بین ایالات متحده و چین در حال افزایش است.

شرکت های آمریکایی در بحبوحه تنش های ژئوپلیتیکی، وابستگی خود را به چین کاهش می دهند.

نمودار زیر از بانک آمریکا نشان می دهد برای اولین بار از سال 2003، ایالات متحده بیش از چین کالا از مکزیک وارد می کند.

مکزیک شریک تجای جدید آمریکا

افزایش تنش ها بین چین و آمریکا

معکوس شدن روند تجارت چین و آمریکا، در بحبوحه شعله ور شدن تنش های ژئوپلیتیکی بین دو کشور به عنوان دو اقتصاد برتر جهان صورت می گیرد.

در میان این تنش‌ها، شرکت‌های آمریکایی به سرعت زنجیره تامین و قابلیت‌های تولید خود را از چین به سایر کشورها متنوع کردند. در تابستان، سازنده کامپیوتر HP گفت که تولید میلیون ها لپ تاپ خود را از چین به تایلند و مکزیک منتقل خواهد کرد.

حتی اپل که بیشتر محصولات خود را در چین تولید می کند، شروع به تنوع بخشیدن به زنجیره تامین خود در خارج از کشور و در سراسر آسیا کرده است.

همچنین شرکت های خودروسازی آمریکایی که در دهه گذشته به طور فزاینده ای تولید خود را به مکزیک منتقل کرده اند، به افزایش سهم مکزیک از واردات ایالات متحده کمک می کنند. فورد، جنرال موتورز، کرایسلر، کیا موتورز، فولکس واگن، نیسان و مرسدس بنز تنها چند شرکت خودروسازی هستند که در مکزیک حضور تولیدی دارند.

توسعه روابط اقتصادی آمریکا و مکزیک

نگرانی اصلی برای شرکت‌های آمریکایی که در چین فعالیت دارند، احتمال درگیری بین چین و تایوان است که در صورت وقوع می‌تواند منجر به اخلال قابل توجهی در روابط اقتصادی بین ایالات متحده و چین شود، مشابه آنچه بین ایالات متحده و روسیه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال 2022 رخ داد.

منبع: بیزینس اینسایدر

//