هند، ابرقدرت جدید اقتصاد جهان

هند، ابر قدرت جدید اقتصاد جهان

ویژگی های جمعین شناختی هند، در کنار تنش های روزافزون ایالات متحده با چین، فرصت ویژه ای برای جهش بیشتر اقتصاد پنجم دنیا فراهم کرده است.

ویژگی های جمعین شناختی هند، در کنار تنش های روزافزون ایالات متحده با چین، فرصت ویژه ای برای جهش بیشتر اقتصاد پنجم دنیا فراهم کرده است.

آیا هند به زودی به ابرقدرت جدید اقتصاد جهان تبدیل می شود؟

جمعیت، برگ برنده هند

داده‌های جدید سازمان ملل آنچه را جمعیت‌شناسان برای سال‌ها پیش‌بینی می‌کردند تأیید می‌کند؛ اینکه هند قرار است تا اواسط سال جاری به پرجمعیت‌ترین کشور روی زمین تبدیل شود و تا اواسط سال جاری میلادی، همسایه و رقیب خود، چین را با حدود ۳ میلیون نفر پشت سر بگذارد.

با توجه به کندی تغییر روندهای جمعیتی و اختلاف قابل توجه با ایالات متحده در رتبه سوم، این احتمال وجود دارد که هند تا پایان قرن بیست و یکم در رتبه اول باقی بماند.

جمعیت هند

جایگاه هند در اقتصاد جهانی

سوال بزرگ آن است که آیا هند – که در سال 2022 به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد – می تواند به ابرقدرت جدید اقتصاد جهانی تبدیل شود، موقعیتی که چین با بیش از 40 سال رشد اقتصادی کسب کرده است، چیزی که جهان قبلاً هرگز ندیده بود.

علیرغم رشد تولید ناخالص داخلی سالانه 6 درصدی از سال 1980، هند از بزرگترین همسایه خود یعنی چین در دهه های اخیر عقب افتاده است.در واقع، تا اوایل دهه 1980، تولید ناخالص داخلی در دو کشور قابل مقایسه بود. با این حال، تولید ناخالص داخلی سرانه چین در حال حاضر نزدیک به 13000 دلار است که بیش از 5 برابر 2370 دلار در هند است و این طبقه متوسط عظیمی را در چین ایجاد می کند که هنوز به طور کامل به همان شکل در هند ظهور نکرده است.

سرمایه گذاری خارجی در هند

یکی از شرکت هایی که به طور فزاینده ای به جنوب آسیا نگاه می کند اپل است. اخیرا این شرکت اولین و دومین فروشگاه خود را در هند با حضور خود تیم کوک افتتاح کرد. این غول فناوری در سال‌های اخیر گزینه‌هایی را برای دور کردن تولید از چین بررسی کرده است و هند حداقل تا حدی از نقش سودآور خود در تولید آیفون و لوازم جانبی استفاده می‌کند. یک چشم انداز بالقوه از آینده در حالی که شرکت های آمریکایی بر روی طناب محکم و ناپایدار روابط ایالات متحده و چین قدم می زنند.

سرمایه گذاری اپل در هند

منبع: فارین پالیسی

//