بحران املاک در چین

تداوم بحران املاک در چین

بحران املاک در چین نگرانی ها در خصوص چشم انداز رشد اقتصادی این کشور و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی را بیش از پیش کرده است

بحران املاک در چین نگرانی ها در خصوص چشم انداز رشد اقتصادی این کشور و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی را بیش از پیش کرده است

بازار املاک چین با بحران رو به رو است. قیمت املاک و مستغلات که در چند دهه گذشته به شدت افزایش یافته بود، با سرعت زیادی در حال کاهش است. اکنون این ریسک وجود دارد که فروپاشی ارزش‌های خانه‌ها، دومین اقتصاد بزرگ جهان را نیز با خود همراه کند.

در روز سه‌شنبه، سهام اورگراند تا ظهر 7 درصد کاهش یافت و رکودی را که روز دوشنبه تا 25 درصد سقوط کرد، ادامه داد. این بدان معناست که قیمت سهام اورگراند در این هفته 27 درصد سقوط کرده است.

ارزش اورگراند در حال حاضر حدود 5.3 میلیارد دلار هنگ کنگ یا 678 میلیون دلار است – یک افت شدید از دوران اوج این شرکت در سال 2017، زمانی که ارزش آن نزدیک به 420 میلیارد دلار هنگ کنگ بود.

واحد اصلی داخلی اورگراند، گروه املاک و مستغلات هنگدا، نیز اواخر روز دوشنبه اعلام کرد که در پرداخت اصل و بهره اوراق قرضه 4 میلیارد یوان چینی یا 547 میلیون دلار که سررسید همان روز است، نکول کرده است.

ورشستگی اورگراند

آخرین تصویر از وضعیت بازار املاک چین

بر اساس داده های رسمی منتشر شده در 15 سپتامبر، سرمایه گذاری در املاک در چین در ماه اوت نسبت به سال گذشته حدود 19 درصد کاهش یافت – که هجدهمین ماه متوالی کاهش را نشان می دهد.

لی دائوکوی، مشاور سابق بانک خلق چین روز سه شنبه به بلومبرگ گفت: در واقع، بهبود فروش املاک ممکن است تا یک سال طول بکشد.

لی به بلومبرگ گفت: “بازار ملک به عنوان یک محرک مهم برای اقتصاد باز خواهد گشت، با این حال میزان تاثیر ملک به عنوان موتور رشد بسیار کمتر خواهد بود.”

بحران املاک در چین

تاثیر بر اقتصاد جهان

با نگاهی فراتر از چین، سرمایه گذاران نگران تأثیرات رکود بخش مسکن چین بر کشورهای وابسته هستند. چرا که اگر چین به دلیل فروپاشی بازار املاک، رکود قابل توجهی را تجربه کند، واردات مواد خام این کشور را نیز به میزان زیادی تحت تاثیر قرار خواهد داد. این امر به ویژه بر کشورهایی مانند استرالیا و کانادا تأثیر می گذارد، زیرا هر دو مواد خام را به چین صادر می کنند.

همچنین با توجه به اینکه مقصد 30 درصد از صادرات غیرنفتی و بیش از 90 درصد صادرات نفتی ایران، کشور چین است، کندی فعالیت ها در این کشور و کاهش تقاضا برای مواد اولیه، می تواند آثار منفی زیانباری را برای اقتصاد ایران به دنبال داشته باشد.

منبع: بیزینس اینسایدر

//