کدام بازار در نیمه اول سال بهتر از تورم بود؟

در 6 ماه اخیر بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشته‌اند. در شهریور ماه نیز برخی از این بازارها توانسته‌اند بر تورم غلبه کنند اما برخی دیگر قادر به این کار نشده‌اند.

در 6 ماه اخیر بازارهای سرمایه گذاری بازدهی متفاوتی داشته‌اند. در شهریور ماه نیز برخی از این بازارها توانسته‌اند بر تورم غلبه کنند اما برخی دیگر قادر به این کار نشده‌اند.

نگاهی به بازدهی بازارهای مختلف در نیمه اول سال 1402 نشان می‌دهد بازارها بازدهی متفاوتی داشتند. کنترل شدن دلار در 6 ماه اخیر و ثبات نسبی آن، یکی از عوامل این مساله بوده است. این در حالی است که تورم ماهانه نیز در ماه‌های اخیرتقریبا ثابت و در نزدیکی 2 درصد باقی مانده است. با این حساب، کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر بوده و قادر به حفظ سرمایه افراد بوده است؟

نگاهی به بازدهی بازارها در نیمه اول سال 1402

همان طور که گفتیم دلار در نیمه اول تقریبا ثابت بوده است. این در حالی است که سکه امامی در همین مدت با افت روبرو بوده است. این در حالی است که بازار سهام در این مدت با افزایش روبرو بود و از حدود یک میلیون و 960 هزار واحد در انتهای سال 1401 به دو میلیون و 121 هزار واحد در پایان شهریور امسال رسید. به این ترتیب، بازدهی شاخص کل در این مدت 8.2 درصد بوده است.

در بازه یک ماهه شهریور ماه بازدهی دلار تنها 0.16 درصد بود، در حالی که قیمت سکه امامی بیش از یک درصد افت کرد. البته شاخص کل بازار سهام خوب عمل کرد و توانست بازدهی 9.4 درصدی داشته باشد. بهترین صندوق های درآمد ثابت هم بازدهی 2 درصدی کسب کردند.

مروری بر تورم 6 ماهه

تورم این ماه از سوی مرکز آمار ایران 2 درصد اعلام شده است. با یک محاسبه ساده می‌توان دید که شاخص کل قیمت مصرف‌کننده از ابتدای سال تا پایان شهریور 15.9 درصد افزایش یافته است. حالا این بازدهی را با تورم مقایسه می‌کنیم.

کدام بازار در نیمه اول سال بهتر از تورم عمل کرد؟

با توجه به اعداد و ارقامی که در بالا مطرح شد، در شهریور ماه امسال، تنها بورس بهتر از تورم عمل کرده و بهترین صندوق‌های درآمد ثابت هم همگام با تورم بوده‌اند. بقیه بازارها نتوانسته‌اند به اندازه تورم رشد کنند. این در حالی است که در بازه 6 ماهه هیچ یک از بازارهای فوق موفق نشدند حدود 16 درصد رشد داشته باشند تا تورم را پوشش دهند. نزدیک‌ترین بازار به این سطح تورم، صندوق‌های درآمد ثابت معتبر بوده‌اند که بازدهی 12 تا 13 درصدی داشته‌اند. البته اگر بازدهی شاخص هم وزن را نیز بررسی کنیم، خواهیم دید این شاخص در شهریور ماه 8.8 درصد و در نیم سال اول 23.3 درصد رشد داشته است. به این ترتیب صرف نظر از بازدهی برخی شرکت‌های کوچک بورسی، سایر بازارها در نیم سال اول حریف تورم نشده‌اند و بازدهی بهترین صندوق‌های درآمد ثابت نیز نزدیک به تورم بوده است.

//