متهم ردیف اول افت امروز طلا کیست؟

متهم ردیف اول افت قیمت طلا در امروز را می‌توان ابهام فعالان بازار در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو دانست. تقویت دلار و بالا رفتن نرخ اوراق قرضه شواهدی به شمار می‌آیند که نرخ بهره شاید به زودی کاهش نیابد.

متهم ردیف اول افت قیمت طلا در امروز را می‌توان ابهام فعالان بازار در مورد افزایش نرخ بهره فدرال رزرو دانست. تقویت دلار و بالا رفتن نرخ اوراق قرضه شواهدی به شمار می‌آیند که نرخ بهره شاید به زودی کاهش نیابد.

امروز در بازار جهانی طلا شاهد تحولاتی هستیم که بهای هر اونس طلا را 11 دلار کاهش داده و به 1927 دلار رسانده است. در معاملات تحویل23 دسامبر امسال هم قیمت طلا با حدود 15 دلار کاهش به 1952 دلار رسیده است. در واقع امروز قیمت طلا حدود 0.6 درصد و قیمت آتی آن 0.7 درصد افت داشته است. اما متهم ردیف اول افت طلا کیست و آیا این موضوع روی طلای داخل ایران هم اثر می‌گذارد یا خیر؟

متهم ردیف اول افت قیمت طلا

در یک روز اخیر، اخبار زیادی که روی طلا تاثیر بگذارد، منتشر شده است. مهمترین اخبار منتشر شده این است که به نظر می‌رسد دلار و نرخ بازدهی اوراق قرضه ایالات متحده مخالف طلا عمل کرده باشند. امروز شاخص دلار نیم درصد رشد کرد و نرخ بازدهی 10 ساله اوراق هم 1.95 درصد بالا رفت. این اتفاقات با وجود نشانه‌هایی از آرام شدن فعالیت اقتصادی در ایالات متحده رخ داد. این موارد نشانه‌هایی نسبت به جلسه بعدی فدرال رزرو و تصمیم‌گیری در مورد وضعیت نرخ بهره این نهاد معتبر مالی در نظر گرفته می‌شود. در روز چهارشنبه قرار است رئیس فدرال رزرو دالاس سخنرانی کند و پس از آن در روز پنجشنبه رئیس فدرال رزرو شیکاگو صحبت خواهد کرد. دو نفر از اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو نیز در روز پنجشنبه سخنرانی دارند.

با این نشانه‌ها به نظر می‌رسد فعالان بازار باقی ماندن نرخ بهره در این محدوده را برای مدتی طولانی‌تر ممکن می‌دانند و حتی شاید عده‌ای قایل به افزایش نرخ بهره در نشست آتی فدرال رزرو هم باشند.

در مجموع، در حال حاضر هم دلار قوی است و هم ابهام در مورد آینده نرخ بهره وجود دارد و این دو عامل دشمن افزایش قیمت جهانی طلا هستند.

اثر افت طلا روی بازار طلا در ایران

مهمترین عاملی که روی قیمت طلا در ایران تاثیر می‌گذارد را می‌توان نوسانات دلار دانست. معمولا به دلیل اهمیت نرخ دلار، تغییرات جهانی قیمت طلا در ایران اولویت بالایی ندارد. به همین دلیل هم تغییرات اندک این قیمت در بازار جهانی اثر زیادی روی قیمت طلا در ایران نخواهد داشت.

//