گابن کجاست و از نظر اقتصادی چه اهمیتی دارد؟

امروز خبرهای زیادی در خصوص کشور گابن منتشر شد. بر اساس خبرها، افسران نظامی در این کشور کودتا کرده‌اند و قدرت را به دست گرفته‌اند. گابن برای بسیاری از ایرانیان کشوری ناآشنا است اما اتفاقات اخیر در این کشور اهمیت دارد. در این مطلب به طور خلاصه به این موضوع می‌پردازیم که گابن کجاست و از نظر اقتصادی چه اهمیتی دارد؟

گابن کجاست؟

کشور گابن یکی از کشورهایی است که در غرب آفریقا و در جنوب صحرای بزرگ آفریقا واقع شده است. این کشور دارای منابع معدنی غنی است و کودتا در آن می‌تواند تاثیرات مهمی در منطقه غرب آفریقا و حتی مناطق دیگر جهان داشته باشد.

گابن از نظر اقتصادی چه اهمیتی دارد؟

کشور گابن از نظر اقتصادی سرزمین مهمی است. این کشور از تولیدکنندگان نفت به شمار می‌رود و عضوی از اعضای اوپک است. این کشور روزانه حدودا 200 هزار بشکه نفت خام به دنیا صادر می‌کند. به این ترتیب، گابن به رغم صادرات نفت، دومین صادرکننده کوچک طلای سیاه در اوپک است. طبق داده‌‎های اوپک، ذخایر محقق شده نفت خام این کشور حدود 2 میلیارد بشکه است. با این حال، صادرات گابن تنها به نفت محدود نیست. این کشور آفریقایی از نظر منگنز نیز غنی است. علاوه بر این دو، گابن صادرکننده الوار و چوب نیز هست. این کشور اندکی نیز طلا صادر می‌کند.

چرا کودتا در گابن مهم است؟

یکی از آثار و مسایلی که ممکن است با کودتای گابن پیش بیاید، خطراتی است که برای تامین انرژی ممکن است مطرح شود. البته اخبار فعلی حاکی از این است که اختلالی در این خصوص حتی پس از اعلام کودتا رخ نداده است. با این حال، افزایش شمار کودتاهای نظامی در کشورهای آفریقایی می‌تواند ریسک‌هایی را در این کشورها پدید آورد. از سال 2020 تاکنون منطقه مرکز و غرب آفریقا شاهد چندین کودتا بوده است که در کشورهای نیجر، بورکینافاسو، سودان، گینه و مالی رخ داده‌اند.

در نمودار زیر سهم صادرات گابن به کشورهای دیگر و شرکای آن درج شده‌اند.

//