نرخ تورم اردیبهشت 1403

تورم اردیبهشت 1403 در سقف 5 ماهه

نرخ تورم اردیبهشت 1403 به بالاترین میزان در 5 ماه گذشته رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، نرخ تورم 1403 چه ارقامی را می تواند به خود ببیند؟

نرخ تورم اردیبهشت 1403 به بالاترین میزان در 5 ماه گذشته رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، نرخ تورم 1403 چه ارقامی را می تواند به خود ببیند؟

نرخ تورم ماهانه اردیبهشت 1403 از سوی مرکز آمار برابر با 2.8 اعلام شده است. این سومین ماه متوالی است که نرخ تورم ماهانه بیش از 2 درصد است (تقریبا برابر با تورم یک سال اقتصادهای توسعه یافته)

بدین ترتیب نرخ تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه به ترتیب به 37 درصد و 31 درصد در انتهای اردیبهشت رسیده است.

کدام استان ها بیشترین و کمترین تورم را داشته اند؟

در یک سال گذشته، استان یزد با 44 درصد بالاترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با 30 درصد کمترین نرخ تورم را تجربه کرده اند.

تورم استانی

کدام دهک ها تورم بیشتری را تجربه کرده اند؟

نرخ تورم برای هفت دهک اول، کمتر از تورم کل کشور و برای سه دهک ثروتمند، بالاتر از تورم کل بوده است. دهک دهم، تورم 38 درصدی را در یک سال گذشته تجربه کرده است.

تورم دهکی

کدام گروه های کالایی تورم بیشتری داشته اند؟

در بین اقلام و گروه های کالایی نیز “خدمات حمل و نقل عمومی” با تورم 53 درصدی در صدر بوده است. “اجاره مسکن” رشد 43 درصدی را تجربه کرده است. “خرید خودرو” با 9 درصد و “روغن ها و چربیها” با 0.2 درصد کمترین نرخ تورم را در بین اقلام مصرفی خانوار داشته اند.

تورم گروه های کالایی

چشم انداز تورم 1403

در صورتی که نرخ تورم فرودین و اردیبهشت، در ماه های آینده نیز تکرار شود، می توان گفت در انتهای سال با تورم حدود 38 درصدی روبه رو خواهیم بود. البته سال جاری به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران و آمریکا و نیز تشدید تنش های بین المللی در اوکراین، غزه و تایوان با ریسک های جدی روبه رو است که هر کدام به تنهایی قادر به تغییر چشم انداز آتی هستند. با این حال تقریبا با قطعیت می توان کف تورم 30 درصدی را برای تورم امسال در نظر داشت.

منبع: مرکز آمار

//