بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان

بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان

چین به تنهایی بیش از نیمی از تولید فولاد جهان را به عهده دارد. همچنین ایران در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار گرفته است

چین به تنهایی بیش از نیمی از تولید فولاد جهان را به عهده دارد. همچنین ایران در رتبه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار گرفته است

فولاد یکی از نهاده های حیاتی صنعت و اقتصاد مدرن است که برای ساخت ساختمان‌ها، خودروها و بسیاری از لوازم و زیرساخت‌های دیگر که در زندگی روزمره ما استفاده می‌شود، ضروری است.

نمودار زیر با استفاده از داده‌های انجمن جهانی فولاد، کشورهای برتر تولیدکننده فولاد در جهان را ترسیم می کند و صعود چین به بالاترین سطح را نشان می‌دهد، زیرا اکنون بیش از نیمی از تولید فولاد جهان در این کشور صورت می گیرد.

بزرگتین تولیدکنندگان فولاد در جهان

تصویر تولید جهانی فولاد

تولید جهانی فولاد در سال 2022 به 1878 میلیون تن رسید که به سختی از تولید 1875 میلیون تنی قبل از همه گیری در سال 2019 فراتر رفت.

تولید فولاد در سال 2022 کاهش قابل توجهی را نسبت به 1960 میلیون تن پس از همه‌گیری در سال 2021 تجربه کرد و با کاهش 4.2 درصدی که بزرگترین کاهش از سال 2009 است همراه شد.

این کاهش در بسیاری از تولیدکنندگان برتر فولاد جهان دیده شد و تنها سه کشور از پانزده کشور برتر یعنی هند، ایران و اندونزی تولید سالانه خود را افزایش دادند.

بسیاری از دیگر کشورهای تولیدکننده برتر فولاد شاهد کاهش تولید سالانه بیش از 5 درصد بوده‌اند و تولید ترکیه، ایتالیا، تایوان و ویتنام همگی کاهش دو رقمی داشته اند.

حتی بزرگترین کشور تولیدکننده فولاد جهان، چین، کاهش متوسط 2 درصدی را تجربه کرد و 19.8 میلیون تن کاهش یافت، که خود بیشتر از تولید بسیاری از کشورهای دیگر در یک سال است.

علیرغم اینکه هند، دومین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، تولید خود را 5.3 درصد افزایش داده است، تولید این کشور تنها به بیش از یک دهم فولاد تولید شده توسط چین می رسد.

بزرگتین تولیدکنندگان فولاد جهان

افزایش نجومی در تولید فولاد چین

اگرچه چین امروز با بیش از 54 درصد سهم بر تولید فولاد جهان مسلط است، اما همیشه اینطور نبوده است.

در سال 1967، اولین سال ثبت شده انجمن جهانی فولاد از ارقام تولید فولاد، چین تنها 14 میلیون تن تولید کرد که به سختی 3 درصد از تولید جهانی را تشکیل می دهد. در آن زمان، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی به عنوان برترین تولیدکنندگان فولاد جهان به ترتیب با تولید 115 و 102 میلیون تن و پس از آن ژاپن با 62 میلیون تن در رقابت بودند.

تقریباً سه دهه بعد در سال 1996، چین به طور متوالی از روسیه، ایالات متحده و ژاپن پیشی گرفت و با تولید 101 میلیون تن فولاد در آن سال، به برترین کشور تولید کننده فولاد تبدیل شد.

اوایل دهه 2000 با افزایش ثابت دو رقمی در تولید فولاد در هر سال دوره رشد سریعی برای چین رقم خورد.

کاهش اخیر در تولید فولاد چین

از اوایل دهه 2000، متوسط رشد سالانه تولید فولاد چین در دهه گذشته (2013-2022) به 3.4٪ کاهش یافته است که در مقایسه با دهه قبل (2003-2012) 15.2٪ نرخ رشد متوسط سالانه کاهش قابل توجهی دارد.

در دو سال گذشته شاهد کاهش تولید فولاد چین بوده‌ایم و سال‌های 2021 و 2022 اولین باری بود که تولید این کشور برای دو سال متوالی کاهش یافت.

در حالی که بعید به نظر می رسد چین به زودی از جایگاه خود به عنوان برترین کشور تولید کننده فولاد دست بکشد، باید دید که آیا این کاهش اخیر نشان دهنده آغاز یک روند جدید است یا فقط یک انحراف کوتاه از رشد مداوم تولید این کشور.

منبع: ورلد استیل

//