بزرگترین تولیدکنندگان تراشه های نیمه رسانا در جهان

نیمه رساناها باعث پیشرفت در ارتباطات، محاسبات، مراقبت های بهداشتی، سیستم های نظامی، حمل و نقل، انرژی پاک و کاربردهای بی شمار دیگر شده اند.

نیمه رساناها باعث پیشرفت در ارتباطات، محاسبات، مراقبت های بهداشتی، سیستم های نظامی، حمل و نقل، انرژی پاک و کاربردهای بی شمار دیگر شده اند.

نیمه رساناها در گوشی تلفن، اتومبیل، هواپیما و حتی یخچال ما به کار رفته اند.

نیمه رساناها مغز الکترونیک مدرن هستند و فناوری های حیاتی برای رشد اقتصاد جهان، امنیت ملی کشورها و رقابت جهانی را فراهم می کنند. نیمه رساناها باعث پیشرفت در ارتباطات، محاسبات، مراقبت های بهداشتی، سیستم های نظامی، حمل و نقل، انرژی پاک و کاربردهای بی شمار دیگر شده اند.

با توجه به اهمیت روزافزون تراشه های نیمه رسانا، بزرگترین تولیدکنندگان آن ها از فروش محصولات خود میلیاردها دلار به دست می آورند.

نمودار زیر، بزرگترین تولیدکنندگان تراشه ­های نیمه رسانا را بر اساس سهم آن ها از مجموع درآمد صنعت تراشه در فصل اول 2023 با استفاده از داده های به دست آمده از Trendforce به تصویر می کشد.

بزرگترین تولیدکنندگان نیمه رسانا در جهان

بزرگترین تولیدکنندگان تراشه های نیمه رسانا (نیمه هادی) بر اساس درآمد

در صدر این لیست و بزرگترین شرکت از نظر سهم درآمد، TSMC  است که 60 درصد (یا نزدیک به 17 میلیارد دلار) از کل درآمد صنعت در سه ماهه اول 2023 را به دست آورده است.

رتبه شرکت کشور درآمد فصل نخست 2023 (میلیون دلار)
1 TSMC تایوان 16,735
2 Samsung کره جنوبی 3,446
3 GlobalFoundries ایالات متحده 1,841
4 UMC تایوان 1,784
5 SMIC چین 1,462
6 HuaHong Group چین 845
7 Tower Semiconductor اسرائیل 356
8 PSMC تایوان 332
9 VIS تایوان 269
10 DB Hitek کره جنوبی 234
سایر 556
مجموع 27,860

TSMC که در سال 1987 تأسیس شد، یک کارخانه تولید تراشه است که به بزرگترین شرکت تایوانی تبدیل شده و محصولاتی را برای مشتریان زیادی از جمله Apple، NVIDIA و AMD تولید می کند.

پس از TSMC، تولیدکننده دستگاه‌های یکپارچه سامسونگ، بزرگ‌ترین شرکت در کره جنوبی است که 3.4 میلیارد دلار (12.4 درصد از درآمد صنعت) از کسب و کار تولید نیمه‌رساناهای خود به دست آورده است.

GlobalFoundries از ایالات متحده، UMC از تایوان و SMIC از چین، در رتبه های سوم تا پنجم قرار دارند و هر کدام حدود 6٪ از سهم درآمد صنعت را در سه ماهه اول 2023 به خود اختصاص داده اند.

وجود انحصار در صنعت نیمه هادی ها واضح است. به عنوان مثال، 10 شرکت برتر تولید تراشه های نیمه هادی 98 درصد از درآمد کل صنعت را در اختیار دارند. علاوه بر این، 90 درصد از بازار را شرکت‌هایی در سه کشور آسیایی تایوان، کره جنوبی و چین در اختیار دارند.

منبع: ترندفورس

//