رتبه پنجم ایران در میزان مرگ و میر جاده ای

تعداد مرگ و میرهای جاده ای در برخی مناطق جهان بیشتر از سایر نقاط است، به طوری که از هر ده مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای 9 نفر در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد.

تعداد مرگ و میرهای جاده ای در برخی مناطق جهان بیشتر از سایر نقاط است، به طوری که از هر ده مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای 9 نفر در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می شود که سالانه 1.35 میلیون نفر در سراسر جهان در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. مجمع عمومی سازمان ملل متحده به دنبال نصف کردن این رقم تا سال 2030 است.

تصادفات رانندگی به دلیل اصلی مرگ و میر افراد بین 5 تا 29 سال تبدیل شده است. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای مربوط به عابران پیاده، دوچرخه سواران و موتورسواران است.

اما در برخی نقاط، مرگ و میرهای جاده ای بیشتر از سایر نقاط است، به طوری که از هر ده مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای 9 نفر در کشورهای کم درآمد و متوسط رخ می دهد.

همانطور که این نمودار نشان می دهد، ایمنی جاده (یا عدم وجود) یک مسئله جهانی است.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، این تا حدی نتیجه “افزایش درآمد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه است که منجر به رشد سریع تعداد وسیله نقلیه شده است، در حالی که مدیریت ایمنی جاده ها و مقررات همگام نشده اند.”

نمودار زیر، تعداد مرگ و میر جاده ای به ازای هر صد هزار نفر جمعیت را در بین کشورهای جهان نشان می دهد.

رتبه ایران در مرگ و میر جاده ای

از میان 183 کشور و منطقه مورد تجزیه و تحلیل در پایگاه داده WHO، کشور جزیره‌ای جمهوری دومینیکن بیشترین مرگ و میر سرانه را در سال 2019 داشته است.

بر اساس آخرین داده‌ها، جمهوری دومینیکن با 64.6 در هر 100000 نفر در صدر کشورهای دارای بیشترین تلفات جاده ای قرار گرفته است. پس از آن زیمبابوه (41 مرگ در هر 100000 نفر) و ونزوئلا (39 مرگ در هر 100000 نفر) قرار دارند. اگر چه در اینجا به طور کامل نشان داده نشده است، آفریقا دارای بالاترین نرخ مرگ و میر است، به طوری که 15 کشور از 20 کشور اول به عنوان کشنده ترین کشورهای جهان برای مرگ و میر جاده ای فهرست شده اند.

ایران نیز با نرخ مرگ و میر 21 نفر در هر صد هزار نفر در جایگاه پنجم بیشترین تعداد کشته های جاده ای در جهان قرار گرفته است.

ایالات متحده در سال 2019 با حدود 13 کشته بر اثر تصادفات جاده ای به ازای هر 100000 نفر در رتبه 110 قرار دارد.

با این حال، ایالات متحده دارای نرخ نسبتاً بالایی از تلفات تصادفات جاده ای از طریق الکل است – 31 درصد در مقابل تنها 9 درصد در آلمان.

همچنین اروپا کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای را دارد.

منبع: استاتیستا

//