تاثیرات هفته کاری ۴ روزه چیست؟

هفته کاری 4 روزه در دنیا چه تاثیراتی دارد و چه تغییراتی در زندگی می‌دهد؟

هفته کاری 4 روزه در دنیا چه تاثیراتی دارد و چه تغییراتی در زندگی می‌دهد؟

کاهش تعداد روزهای کاری هفته به 4 روز یکی از موضوعاتی است که مدتی است مورد توجه قرار گرفته است. برخی معتقدند هفته کاری 4 روزه به دلایلی ممکن است به شرکت‌ها و عملکرد آنها آسیب بزند اما بسیاری دیگر معتقدند این کار باعث افزایش بهره‌وری می‎شود و علاوه بر این روی زندگی و سلامت کارکنان تاثیر دارد. شروع بحث‌های مرتبط با هفته کاری 4 روزه از زمان شیوع کرونا شدت گرفته بود. حالا نتایج به دست آمده از تحقیقات اخیر شرکت‌ها در بریتانیا حاکی از این است که کارگران شرکت‌هایی که هفته کاری ۴ روزه دارند، شادتر، سالم‌تر و کارآمدتر هستند.

شروع ماجرا با بلژیک

بلژیک اولین کشوری بود که برای هفته کاری 4 روزه پیش قدم شد. این کشور اروپایی در فوریه سال 2022 اقداماتی صورت داد و به کارکنان این حق را داد تا کارهای یک هفته کاری کامل را به جای 5 روز در 4 روز انجام دهند. این کاهش روزها به شرط انجام شدن کارها، بدون تغییر در دستمزد آنها بود. حالا به نظر می‌رسد کشوهای دیگری نیز درصدد هستند تا چنین کاری را انجام دهند. آلمان فعلا در حال انجام مقدمات چنین کاری است و برخی طرح‎ها را به طور آزمایشی در این خصوص مورد بررسی و انجام قرار داده است. پرتغال، بریتانیا، اسپانیا و ایسلند هم کارهایی در این خصوص انجام داده‌اند اما فعلا تنها بلژیک است که در این زمینه اقدام جدی صورت داده است.

آثار تحقیق جدید در مورد هفته کاری ۴ روزه در انگلستان

طبق تحقیقاتی که در vox منتشر شده است، ۶۱ شرکت بریتانیایی تصمیم گرفته‌اند هفته کاری خود را کوتاه‌تر کنند. پس از ۶ ماه، نتایجی به دست آمده است مانند: رشد چشمگیر نگهداری کارمندان، رضایت از زمان، احساسات مثبت، رضایت از زندگی و رضایت شغلی. این در حالی است که غیبت، خستگی از شغل، اضطراب و استرس شغلی افت کرده‌اند. در ادامه نمودار این تغییرات را مشاهده می‌کنید.

//