افزایش نرخ بهره ترکیه

افزایش نرخ بهره ترکیه تا 35 درصد

بانک مرکزی ترکیه برای پنجمین ماه متوالی نرخ بهره سیاستی خود را افزایش داده و آن را به 35 درصد رسانده است.

بانک مرکزی ترکیه برای پنجمین ماه متوالی نرخ بهره سیاستی خود را افزایش داده و آن را به 35 درصد رسانده است.

بانک مرکزی ترکیه در نشست اکتبر 2023، نرخ ریپو یک هفته‌ای خود را 5 واحد درصد افزایش داد و به 35 درصد رساند.

این پنجمین افزایش متوالی نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه بود که هزینه‌های استقراض اسمی را به بالاترین حد خود از سال 2003 رساند تا انتظارات تورمی را تثبیت کند و به تلاش‌ها برای کاهش تورم در اقتصاد ترکیه ادامه دهد.

نرخ بهره ترکیه

این امر مطابق با انتظارات و تمدید عادی‌سازی سیاست‌های پولی بانک مرکزی پس از دوره‌ای از نرخ‌های بهره واقعی غیرمتعارف و فوق‌العاده پایین رخ می دهد.

بانک مرکزی ترکیه خاطرنشان کرد که تورم در سه ماهه سوم بالاتر از انتظارات سیاستگذاران بود که عمدتاً به دلیل افزایش دستمزدها و کاهش روزافزون ارزش لیر بوده است.

با این حال، بانک مرکزی همچنین خاطرنشان کرد که افزایش نرخ بهره قبلی در چرخه فعلی تأثیر مثبتی بر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داشته، ایجاد ذخایر ارزی را از سر گرفته و تعادل حساب جاری کشور را آغاز کرده است.

با نگاه به آینده، بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که به تصمیم گیری در مورد نرخ آینده بر اساس سیگنال های آخرین داده ها ادامه خواهد داد.

نرخ تورم ماهانه ترکیه

تغییر سیاست پولی

اردوغان پس از انتخاب مجدد خود در ماه می، حافظ گی ارکان، بانکدار سابق وال استریت را به عنوان رئیس بانک مرکزی برگزید. او یک چرخش سیاستی را برای بازگشت ثبات به اقتصاد تحت فشار ناشی از کاهش ذخایر ارزی و افزایش انتظارات تورمی رهبری کرده است.

حمایت قبلی اردوغان از نرخ‌های بهره پایین با وجود افزایش قیمت‌ها، بحران ارزی را در اواخر سال 2021 به همراه داشت و تورم را در سال گذشته به بالای 85 درصد رساند. اکنون تورم بیش از 61 درصد است.

نرخ تورم نقطه به نقطه ترکیه

اردوغان در سال‌های گذشته بارها از سیاست‌های سخت پولی انتقاد کرده و خود را دشمن نرخ بهره توصیف کرده است، اما اخیراً گفته است که سیاست‌های سخت‌گیرانه به کاهش تورم کمک می‌کند.

لیر در تابستان امسال دوباره تضعیف شد، زیرا تیم اقتصادی جدید تحت رهبری مهمت شیمسک، وزیر دارایی، کنترل دولت بر بازارهای ارز خارجی را کاهش داد و از سیاست‌ها و مقررات غیرمتعارف دور شد. لیر تریکه در سال جاری یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

افت ارزش لیر ترکیه

بانک مرکزی خود به‌طور انتخابی اعتبار را کاهش داده و شروع به بازگرداندن یک طرح پرهزینه کرده است که برای متوقف کردن سقوط ارز اواخر سال 2021 اتخاذ شده و از سپرده‌های لیر در برابر کاهش ارزش ارز محافظت می‌کند.

منبع: بانک مرکزی ترکیه

//