هشدار بانک جهانی در مورد اثر منفی درگیری‌های خاورمیانه بر امنیت غذایی

تشدید جنگ در خاورمیانه می‌تواند منطقه و حتی دنیا را با ناامنی غذایی مواجه کند.

تشدید جنگ در خاورمیانه می‌تواند منطقه و حتی دنیا را با ناامنی غذایی مواجه کند.

گزارش تازه بانک جهانی از وضعیت ناامنی غذایی در دنیا در صورت بروز تنش خبر می‌دهد. طبق برآوردهای ماه اکتبر این نهاد معتبر جهانی، قیمت محصولات غذایی در جهان در حال افت است اما در صورت بروز مسایلی مانند درگیری‌های اخیر خاورمیانه می‌توانیم شاهد افزایش قیمت غذا در دنیا باشیم. در این مطلب به بررسی وضعیت غذایی دنیا از نگاه گزارش اخیر بانک جهانی می‌پردازیم.

چشم‌انداز غذا و کشاورزی در صورت عدم تنش

در صورتی که تنش خاصی در دنیا شکل نگیرد، برآوردهای بانک جهانی حاکی از این هستند که از سال آینده میلادی شاخص قیمت مواد غذایی، محصولات کشاورزی و غلات افت کند. به این ترتیب، در سناریوی بدون تنش، در سال 2023 قیمت مواد غذایی می‌تواند 7.2 درصد افت کند. در سال 2024 و 2025 نیز طبق این سناریو افت قیمت مواد غذایی به ترتیب 1.5 و 2.2 درصد بود.

ریسک‌های ژئوپلتیک و ناامنی غذایی

اشاره کردیم که طبق این گزارش، در صورت بدون تنش ماندن شرایط جهانی، قیمت مواد غذایی افت می‌کند. این در حالی است که با شدت گرفتن تنش‌های اخیر، ممکن است شاهد ناامنی غذایی گسترده‌ای هم در سطح منطقه و هم در دنیا باشیم. افزایش تنش در خاورمیانه می‌تواند باعث رشد قیمت نفت شود و بالا رفتن بهای نفت هم هزینه تولید و حمل و نقل مواد غذایی و کود را افزایش می‌دهد. این موضوع شبیهی اتفاقی است که در طول شوک‌های نفتی قبل افتاد. این جنگ باعث شده تا وضعیت در غزه بدتر شود. در سال 2022 حدود 53 درصد از این منطقه، معادل با 1.2 میلیون نفر از نظر غذایی وضعیت امنی نداشتند. این در حالی است که در حال حاضر همه این منطقه که 2.3 میلیون نفر جمعیت دارد، با این مساله روبرو هستند. تشدید درگیری‌ها می‌تواند مساله را بدتر کند. پیش از درگیری‌ها، حدود 34 میلیون نفر در لبنان، سرزمین‌های فلسطینی، یمن و سوریه با ناامنی غذایی روبرو بودند.

تشدید درگیری‌ها با مختل کردن دسترسی به بازار، نابودی زیرساخت‌ها، از بین بردن انگیزه سرمایه گذاری و مواردی از این قبیل وضعیت را بدتر خواهد کرد. بر اساس آمار فائو، تنها از سال 2017 تا 2022 تعداد افرادی که به شدت با ناامنی غذایی روبرو هستند از 624 میلیون نفر به 900 میلیون نفر افزایش پیدا کرده‌اند. در زیر نمودار شاخص ریسک ژئوپلتیک و جنگ‌ها را مشاهده می‌کنید.

//