کشورهای دارای بیشترین جریان ورود سرمایه

کدام کشورها بیشترین ورود سرمایه خارجی را دارند؟

کدام کشورها در ده سال گذشته بیشترین جذب سرمایه خارجی را داشته اند و جریان سرمایه بین المللی در این دوره چه تغییراتی داشته است؟

کدام کشورها در ده سال گذشته بیشترین جذب سرمایه خارجی را داشته اند و جریان سرمایه بین المللی در این دوره چه تغییراتی داشته است؟

یکی از مهم‌ترین پدیده‌های جهانی‌سازی قرن بیست و یکم که با گسترش شرکت‌های چندملیتی و رفع موانع سرمایه‌گذاری پیش می رود، جریان بین المللی سرمایه خارجی است.

نمودار زیر با استفاده از داده های بانک جهانی در سال های 2012-2022، ده مقصد برتر برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و کشورهای سرمایه گذار پیشرو را ترسیم می کند.

کشورهای دارای بیشترین جذب سرمایه خارجی

کشورهای با بیشترین ورودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی FDI در بازه سال های 2012 تا 2022

در سال 2012، ایالات متحده با جذب حدود 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری از سایر نقاط جهان، بالاترین ورودی FDI را داشت.

در رتبه دوم، ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی چین با 9 میلیارد دلار کمتر در حدود 241 میلیارد دلار قرار داشت.

رده های میانی دارای نمایندگانی از اروپا (هلند، قبرس)، آسیا (هنگ کنگ) و آمریکای جنوبی (برزیل) هستند.

همچنین در رتبه های پایین تر، سه کشور OECD – آلمان، ایرلند و استرالیا – همگی به طور متوسط 60 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کردند.

به طور غیرمنتظره ای جزایر ویرجین بریتانیا در رتبه هشتم قرار گرفت. فقدان مالیات شرکتی آن‌ها را به مکانی محبوب برای دفاتر مرکزی شرکت‌ها تبدیل می‌کند و به نوبه خود جریان‌های ورودی FDI را جذب می‌کند.

کشورهای دارای بیشترین جذب سرمایه خارجی

با این حال، ده سال بعد، 10 رتبه برتر شاهد تغییراتی بودند. ایالات متحده و چین رتبه های برتر خود را حفظ کردند، اما اختلاف شان بسیار بزرگتر شد – با جذب سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده تقریباً 50٪ بیشتر از چین (388 میلیارد دلار در مقابل 180 میلیارد دلار).

سنگاپور که اولین بار در سال 2014 در این رتبه بندی ظاهر شد، در سال 2022 با 141 میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار گرفت.

در همین حال، نیمه پایینی تقریباً به طور کامل تغییر کرد و فرانسه، کانادا، سوئد و هند جایگزین قبرس، آلمان، جزایر ویرجین بریتانیا و ایرلند شدند.

کشورهایی که بیشترین خروجی FDI را در بازه سال های 2012 تا 2022 داشتند

بر خلاف رتبه بندی بیشترین ورودی سرمایه خارجی، 10 کشور برتر با بالاترین جریان خروجی FDI اساساً ثابت مانده اند.

ایالات متحده در هر دو پایان دهه در صدر فهرست قرار داشت، علیرغم اینکه در سال 2018 برای مدت کوتاهی به طور کامل از 10 کشور برتر خارج شد. سوئیس و جزایر ویرجین بریتانیا از رتبه‌های برتر خارج شدند.

کشورهای دارای بیشترین جریان خروج سرمایه

بسیاری از کشورهایی که در رتبه‌های بالای ورودی قرار دارند (ایالات متحده، چین، کانادا، استرالیا) نیز در سال‌های 2012 و 2022 در رتبه‌های برتر خروجی قرار دارند.

منبع: بانک جهانی

//