خشونت علیه زنان

کدام مناطق بیشترین خشونت علیه زنان را دارند؟

خشونت علیه زنان اغلب مبتنی بر یک تصویر کلیشه ای جنسیتی است که مردان را در نقشی استبدادی می بیند که به آنها حق تسلط بر زنان و رفتار آنها را می دهد.

خشونت علیه زنان اغلب مبتنی بر یک تصویر کلیشه ای جنسیتی است که مردان را در نقشی استبدادی می بیند که به آنها حق تسلط بر زنان و رفتار آنها را می دهد.

بر اساس گزارش جدید سازمان ملل متحد، تخمین زده می شود که در سال 2022، 48800 زن و دختر توسط اعضای خانواده یا شرکای جنسی خود در سراسر جهان کشته شده اند. به عبارت دیگر به طور متوسط روزانه بیش از 133 زن یا دختر توسط یکی از بستگان خود کشته می شود.

در حالی که تعداد مردان به قتل رسیده در سراسر جهان بسیار بیشتر از زنان است (80 درصد قتل ها در سال 2022 مرد بودند)، زنان بیش از حد در معرض قتل های خانوادگی هستند. 64 درصد از همه قربانیان کشته شده توسط شریک زندگی یا خانواده در سراسر جهان زن هستند. همانطور که داده های گزارش اخیر سازمان ملل در مورد زنان کشی نشان می دهد، زنان همچنین 82 درصد از قربانیان کشته شده توسط شریک یا شریک سابق خود را تشکیل می دهند.

25 نوامبر، روز جهانی رفع خشونت علیه زنان سازمان ملل متحد است.

سازمان ملل قتل های مربوط به جنسیت را چنین تعریف می کند: «قتل عمدی که بر اساس عوامل مرتبط با جنسیت انجام می شود. اینها می‌تواند شامل ایدئولوژی برتری و امتیاز مردان نسبت به زنان، هنجارهای اجتماعی در مورد مردانگی، و نیاز به اعمال کنترل یا قدرت مردانه، اجرای نقش‌های جنسیتی، یا جلوگیری، دلسردی یا مجازات رفتار غیرقابل قبول زنانه باشد.»

خشونت علیه زنان اغلب مبتنی بر یک تصویر کلیشه ای جنسیتی است که مردان را در نقشی استبدادی می بیند که به آنها حق تسلط بر زنان و رفتار آنها را می دهد، به عنوان مثال به آنها بگویید چه کنند، چه زمانی رابطه جنسی داشته باشند، چگونه لباس بپوشند. به گفته نویسندگان این مطالعه سازمان ملل، کسانی که چنین دیدگاه هایی دارند بیشتر به سمت خشونت کشنده علیه زنان گرایش دارند. عوامل مهم دیگر عبارتند از سطوح پایین تحصیلات، دوران کودکی و سایر تجربیات سوء استفاده/خشونت و همچنین مصرف مشکل ساز الکل.

همانطور که نمودار زیر بر اساس برآوردهای سازمان ملل نشان می دهد، خشونت مبتنی بر جنسیت در تمام مناطق جهان رخ می دهد. در سال 2022، آفریقا به منطقه ای تبدیل شد که بیشترین تعداد دختران و زنان کشته شده به صورت مطلق را داشت – جایگاهی که قبلا در اختیار آسیا بوده است.

خشونت علیه زنان در آسیا و آفریقا

آسیا با 20000 مورد بیشترین تعداد قتل زنان را به خود اختصاص داده و پس از آن آفریقا (19000 مورد) قرار دارد. با این حال، به طور نسبی، آفریقا با 3.1 قتل در هر 100000 نفر، مکان خطرناک تری برای زنان است (آسیا: 0.9). قاره آمریکا دارای نرخ 1.6 است و در اروپا این عدد به 0.7 قتل به ازای هر 100000 زن می رسد.

آفریقا همچنین با 2.8 زن یا دختر به ازای هر 100000 جمعیت زن، بالاترین نرخ قتل شریک جنسی زن و قتل خانوادگی را در بین سایر مناطق داشته است.

از نظر اعداد مطلق، آسیا با 18400 زن یا دختر کشته شده در آن سال در رتبه 2 قرار گرفت، در حالی که قاره آمریکا با 1.5 زن یا دختر به ازای هر 100000 جمعیت زن، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. با این حال، محققان سازمان ملل خاطرنشان می کنند که این ارقام فقط تخمینی هستند و تردیدهای قابل توجهی در داده ها وجود دارد.

این نمودار تفکیک بیشتر زیرمنطقه ها یا کشورهای مختلف را نشان نمی دهد. به عنوان مثال، بر اساس این گزارش، اروپای شرقی همچنان شاهد سطح بالاتری از قتل در مقایسه با سایر مناطق منطقه است، حتی اگر تعداد موارد از 1.1 قربانی در هر 100000 زن در سال 2014 به 0.9 قربانی در هر 100000 زن در سال 2022 کاهش یافته باشد.

 

منبع: استاتیستا

//