تغییر جغرافیای ریسک با سیاست‌های پولی جدید

بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، سیاست‌های پولی باعث تغییر جغرافیای ریسک در کشورهای مختلف خواهد شد.

بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، سیاست‌های پولی باعث تغییر جغرافیای ریسک در کشورهای مختلف خواهد شد.

واحد اطلاعات اکونومیست در مطلبی به بررسی شرایط دشوار تامین مالی پرداخته است. به عقیده این موسسه، این وضعیت روی ریسک کشورها تاثیر خواهد گذاشت. افزایش نرخ بهره در سراسر جهان باعث شده تا بار بدهی در بسیاری از کشورها بالاتر برود. این موضوع ریسک کشورها را تغییر می‌دهد. در سال 2022 شش نکول دیده شد و پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 تا 2024 با بالا ماندن نرخ بهره نکول‌های دیگری هم رخ دهند.

سرنیزه نرخ بهره برای مقابله با تورم

در سال‌های اخیر تورم در دنیا رشد کرد و در برخی کشورها به سطوحی رسید که به مدت چندین دهه بی‌سابقه بود. بانک‌های مرکزی در واکنش به این شرایط اقدام به افزایش چشمگیر نرخ بهره کردند. حالا و پس از انجام سیاست‌های تسهیل مقداری، بانک‌های مرکزی باید به فکر این باشند تا دوباره ترازنامه خود را درست کنند. البته عواملی می‌تواند این کار را راحت‌تر کند. به عنوان مثال، ملایم‌تر شدن قیمت انرژی می‌تواند به بانک‌های مرکزی در تعدیل سیاست‌های افزایش نرخ بهره کمک کند.

نگاهی به وضعیت آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا

کشورهایی که در معرض بیشترین ریسک قرار دارند، در قاره آفریقا واقع شده‌اند. ریسک مالی در آسیا افت کرده است اما کشورهایی مانند سری‌لانکا و پاکستان همچنان آسیب‌پذیر باقی مانده‌اند. نگاهی به گزارش اخیر نشان می‌دهد که در میان کشورهای آفریقایی و خاورمیانه بیشترین ریسک به سوریه اختصاص داده شده است. لبنان نیز در دسته بعدی کشورهای پرریسک قرار دارد. زیمبابوه و اتیوپی نیز ریسک بالایی دارند. ایران در کنار غنا، کنیا، لیبی، مالاوی و تونس ریسکی بالاتر از متوسط دارد.

در منطقه آمریکای لاتین، کشورهای آرژانتین و اکوادور درکانون توجه قرار دارند. این دو کشور ممکن است در بازپرداخت بدهی خود با دشواری روبرو شوند. این اتفاق به ویژه در شرایطی بیشتر امکان وقوع دارد که پس از انتخابات سال 2023 سیاست‌هایی کمتر مناسب بازار اتخاذ شوند.

ریسک مالی در کشورهای توسعه‌یافته

کشورهای توسعه‌یافته نیز با چالش‌های متفاوتی روبرو خواهند بود. بار بازپرداخت در این کشورها سبک‌تر است اما برخی از کشورهای توسعه‌یافته با بدهی عمومی بالایی روبرو هستند.

//