TOPSHOT - A fireball erupts during Israeli bombardment in the northern Gaza Strip on October 14, 2023. Thousands of people, both Israeli and Palestinians have died since October 7, 2023, after Palestinian Hamas militants entered Israel in a surprise attack leading Israel to declare war on Hamas in the Gaza Strip enclave on October 8. (Photo by Aris MESSINIS / AFP)

اوج گیری طلای جهانی با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه

امروز بار دیگر قیمت جهانی طلا افزایش یافت. هر اونس طلا به این ترتیب با افزایش ۱.۵ درصدی به ۱۹۵۲ دلار رسید. اما چه شد که بازار طلا چنین واکنشی نشان داد؟

تنش در خاورمیانه و احتمال نبرد زمینی

امروز بازارها با اخبار مربوط به جنگ در سرزمین‌های اشغالی و تبعات آن روبرو بودند. انفجار در بیمارستانی در غزه امروز بحث اصلی بود. نفت در واکنش احتمالی نسبت به این اتفاق صعود کرد و نفت برنت تا ۹۲ دلار هم رسید. اونس طلا نیز روند صعودی طی کرد و ۲۹ دلار افزایش یافت. بهای هر اونس طلای آتی تحویل ۲۳ دسامبر نیز به ۱۹۶۷ دلار رسیده است.

چه سرنوشتی در انتظار طلاست؟

در حال حاضر قیمت طلا بیشتر به وقایع خاورمیانه گره خورده است. سفر رییس جمهور آمریکا به اسراییل و بازگشت او می‌تواند تحولات زیادی را در منطقه در پی داشته باشد. اگر اسراییل به زودی حمله زمینی را به غزه آغاز کند، احتمالا با واکنش کشورهای عربی که صادرکنندگان بزرگ نفت هستند، روبرو شود. این مسأله می‌تواند روی قیمت نفت و عرضه آن در بازار جهانی تاثیر بگذارد. علاوه بر این، احتمال بروز نااطمینانی و رویارویی بیشتر در منطقه را افزایش می‌دهد. همین مسأله می‌تواند پیشرانی برای قیمت طلا باشد و بهای فلز زرد را در بازار جهانی بالاتر ببرد.

با این حال، این تمام ماجرا نیست. ممکن است شرایط فعلی آرام‌تر شود. اگر حمله زمینی به تعویق بیفتد یا شرایط در منطقه آرام‌تر شود، قیمت نفت نیز می‌تواند کمی افت کند. از سوی دیگر، با کاهش نااطمینانی در منطقه، بهای جهانی طلا نیز تا حدودی کاهش خواهد یافت. به نظر می‌رسد در حال حاضر بازارها بیشتر روی احتمال تشدید تنش حساب می‌کنند، هرچند هنوز هم احتمال افت تنش‌ها وجود دارد.

در زیر نمودار قیمت اونس طلا نشان داده شده است.

//