25 سهام برتر دنیا کدام هستند؟

یکی از بازارهای مهم در سطح دنیا بازار سهام است. انتخاب سهام مناسب و برتر در این بازار می‌تواند بازدهی قابل توجهی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم نگاهی به 25 سهام برتر اس اند پی 500 به عنوان یکی از شاخص ها برای شناخت بهترین سهام دنیا بیندازیم و بازدهی آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

سهام برتر اس اند پی 500

شاید شما هم اسم شاخص اس اند پی 500 را شنیده باشید. این شاخص شامل 500 شرکت است. از جمله این شرکتها آلفابت است که اسم و رسم بزرگی دارد و شرکت مادر گوکل محسوب میشود. شرکتهای موجود در فهرست اس اند پی به نوعی رهبران صنایع فعال در آمریکا به حساب می آیند. این شرکت ها در وضعیت اقتصادی آمریکا هم نقش آفرین هستند. شرکتی که وارد این فهرست می شود باید نکات خاصی را رعایت کرده باشد. مثلا ارزش بازار آن 14.5 میلیارد دلار باشد.

تاریخچه اس اند پی 500

این شاخص در سال 1957 ایجاد شد و شرکتهای بسیار بزرگ آمریکایی را در خود جای داده است. یک شرکت برای این که بتواند وارد این فهرست شود، علاوه بر داشتن ارزش بازار 14.5 میلیارد دلاری، باید آمریکایی بوده، الزامات نقدشوندگی خاصی را داشته باشد و در فصل اخیر درآمدزایی مثبتی را شاهد باشد. چند معیار دیگر هم برای ورود به این شاخص وجود دارد.

بخش های مشارکت کننده در شاخص اس اند پی 500 که بیشترین سهم را در میان شرکت های این شاخص دارند، عبارتند از: فناوری اطلاعات با 28.2 درصد، سلامت با 13.2 درصد، تامین مالی با 12.5 درصد، بخش مصرف کننده با 10.6 درصد، خدمات ارتباطی با 8.8 درصد، شرکت های صنعتی با 6.6 درصد، انرژی با 4.4 درصد و برخی بخش های دیگر.

25 شرکت برتر اس اند پی 500 تا پایان سال 2022

شرکت اپل اولین شرکت است که بیشترین ثروت را در سهام ایالات متحده خلق کرده است. این شرکت از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۲.۷ هزار میلیارد دلار ثروت خلق کرد. رتبه دوم در اختیار مایکروسافت است و اکسون موبیل، الفابت و آمازون در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند. شرکت‌های برکشایر هتوی، جانسون اند جانسون، والمارت، شورون و پی اند جی نیز رتبه پنجم تا دهم خلق ثروت را دارند.

رتبه های ششم تا ۲۵ نیز در تصویر زیر آورده شده‌اند.

//