مهاجرت به آمریکا

روش های اصلی مهاجرت ایرانیان به آمریکا

مهاجرانی که از ایران می آیند بیشتر از سایر جمعیت مهاجرین به این کشور، تابعیت و ایالات متحده را دریافت می کنند

مهاجرانی که از ایران می آیند بیشتر از سایر جمعیت مهاجرین به این کشور، تابعیت و ایالات متحده را دریافت می کنند

روش های اصلی مهاجرت ایرانیان و دریافت تابعیت در آمریکا

مهاجرانی که از ایران می آیند بیشتر از سایر جمعیت مهاجرین به این کشور، تابعیت آمریکا را دریافت می کنند. در سال 2019، 76 درصد از مهاجران ایرانی شهروند ایالات متحده بودند، در حالی که این رقم در کل مهاجران 52 درصد بود.

مهاجران ایرانی معمولاً نسبت به کل جمعیت مهاجر، سال های اقامت طولانی تری در ایالات متحده دارند. پنجاه و هفت درصد از ایرانیان قبل از سال 2000 وارد ایالات متحده شده اند، در حالی که این رقم در کل مهاجران 51 درصد است. 20 درصد ایرانیان بین سال های 2000 تا 2009 و 23 درصد در سال 2010 یا بعد از آن وارد آمریکا شده اند.

نمودار زیر، ایرانیان و همه سایر مهاجران ایالات متحده را بر اساس دوره ورود و اقامت آنها در آمریکا نشان می دهد.

دوره اقامت ایرانیان و سایر مهاجرین در آمریکا

از 6600 مهاجر ایرانی در سال 2019، اصلی ترین شیوه دریافت اقامت دائم قانونی، از طریق اشتغال (38 درصد) بوده است و 32 درصد از طریق درخواست پناهندگی این کار را انجام داده اند. 27 درصد از مهاجران ایرانی از طریق تابعیت اعضای خانواده خود به اقامت دائم تبدیل شدند.

نمودار زیر، راه های مهاجرت ایرانیان به آمریکا و دریافت اقامات را در مقایسه با سایر مهاجران نشان می دهد.

شیوه های دریافت تابعیت ایرانیان در آمریکا

جمعیت مهاجر غیرمجاز ایرانی

موسسه سیاست مهاجرت (MPI) تخمین می زند که تقریباً 7000 مهاجر غیرمجاز از ایران تا سال 2018 در ایالات متحده اقامت داشته اند که کمتر از 0.1 درصد از 11 میلیون مهاجر غیرمجاز در این کشور را تشکیل می دهند.

پوشش بیمه درمانی مهاجران ایرانی

مهاجران ایرانی از پوشش بیمه درمانی نزدیک به جمعیت متولد شده در ایالات متحده برخوردار هستند. ایرانیان کمتر از کل جمعیت متولد شده در خارج از کشور (به ترتیب 6 درصد در مقابل 20 درصد) فاقد بیمه درمانی هستند. دو سوم (66 درصد) مهاجران ایرانی دارای بیمه درمانی خصوصی و 38 درصد دارای بیمه سلامت عمومی هستند.

پوشش درمانی ایرانیان در آمریکا

دیاسپورا (جوامع دور از وطن)

بر اساس جدول‌های اداره سرشماری ایالات متحده در سال 2019 ACS، دیاسپورای ایرانی در ایالات متحده متشکل از بیش از 577 هزار نفر است که یا در ایران متولد شده‌اند یا دارای نسب ایرانی هستند.

انتقال پول توسط مهاجران ایرانی به ایران

مهاجران ایرانی نسبت به جمعیت متولد شده در ایالات متحده و کل جمعیت مهاجر، از تحصیلات بسیار بالاتر و وضعیت مالی بهتری برخوردار هستند.

انتقال حواله های ارزی به ایران در اوایل و اواسط دهه 1990 به اوج خود رسید و در سال 1995 به 1.6 میلیارد دلار رسید، اما در اواخر دهه 1990 کاهش یافت. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، ایرانیان مقیم خارج از کشور و سایرین که با این کشور ارتباط دارند، در سال 2020 حدود 1.3 میلیارد دلار حواله از طریق کانال های رسمی به ایران ارسال کردند. حواله‌ها تنها 0.2 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران در سال 2020 را تشکیل می‌داد.

انتقال پول به ایران

منبع: موسسه سیاست مهاجرت آمریکا

//