نرخ بهره فدرال رزرو و سیگنال رشد طلا

فدرال رزرو در یک سال اخیر یکی از مهمترین اثرگذاران بر بازار جهانی طلا بوده است. این نهاد معتبر مالی با افزایش نرخ بهره و تقویت دلار جلوی رشد قیمت طلا را در بازار جهانی گرفته است.

فدرال رزرو در یک سال اخیر یکی از مهمترین اثرگذاران بر بازار جهانی طلا بوده است. این نهاد معتبر مالی با افزایش نرخ بهره و تقویت دلار جلوی رشد قیمت طلا را در بازار جهانی گرفته است.

در آخرین جلسه فدرال رزرو، نرخ بهره آمریکا بدون تغییر باقی ماند. نرخ بهره که به 5.5 درصد رسیده است، در جلسه ماه سپتامبر بدون تغییر ماند تا سیگنالی نسبت به دست برداشتن این نهاد مالی معتبر از افزایش نرخ بهره بدهد. همین موضوع باعث شد قیمت اونس طلا در بازار جهانی با افزایش روبرو شود. در واقع این توقف سیگنالی برای فعالان بازار جهانی طلا محسوب می‌شود. اما این مساله چقدر روی طلا تاثیر خواهد گذاشت؟

رابطه طلا، فدرال رزرو و نرخ بهره چیست؟

در یکی دو سال گذشته و پس از شیوع کرونا و نیز جنگ اوکراین و روسیه، تورم در کشورهای توسعه‌یافته رشد زیادی داشت. همین مساله موجب شد دولت‌ها با ابزار افزایش نرخ بهره به جنگ تورم بروند. این مساله جلوی رشد قیمت طلا را در سطح جهانی گرفت. با این حال، بازار طلا و برخی بازارهای مالی دیگر منتظر هستند تا زمانی که فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی معتبر دست از افزایش نرخ بهره بردارند. این موضوع می‌تواند رشد قیمت آنها را در پی داشته باشد. واقعیت این است که بانک‌های مرکزی نمی‌توانند افزایش نرخ بهره را برای مدتی بسیار طولانی ادامه دهند چرا که ممکن است به بازار کار آسیب برسانند. با توجه به جلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو، به نظر می‌رسد این نهاد مالی معتبر فعلا دست از افزایش نرخ بهره کشیده است. فعلا بانک‌های مرکزی ژاپن و انگلستان هم افزایش نرخ بهره را متوقف کرده‌اند و به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا هم دیگر افزایشی نداشته باشد.

شواهد مخالف رشد طلا

درست است که این طور به نظر می‌رسد که قیمت طلا باید در این شرایط با افزایش روبرو شود، اما ممکن است این طور نباشد. درست است که برخی بانک‌های مرکزی معتبر دست از افزایش نرخ بهره کشیده‌اند اما شاید مدتی نسبتا طولانی نرخ‌ها در همین محدوده باقی بمانند. علاوه بر این، باید به عوامل دیگری هم توجه کرد. حتی ممکن است فدرال رزرو تا پایان سال نرخ بهره باز هم رشد داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 روند کاهشی نرخ بهره شروع شود اما زمان مشخصی برای آن وجود ندارد.

//