صادرات نفت ایران

عبور صادرات نفت ایران از سقف 4 ساله

ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است

ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است

آخرین آمار از صادرات نفت ایران

به گزارش تانکرترکر، حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه آگوست به بیش از یک میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید و از سقف 4 ساله خود عبور کرد.

صادرات نفت ایران

پای توافق در میان است؟

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کرده‌‌‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌‌‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌‌‌اند و به تهران اجازه می‌‌‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌‌‌ها در پنج سال پیش بازگرداند.

ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است. همچنین خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت، به گفته مشاوران و شرکت‌‌‌هایی که محموله‌‌‌های نفتکش‌‌‌ها را دنبال می‌‌‌کنند، تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت به‌رغم تحریم‌‌‌های ایالات متحده افزایش یافت و تهران نفت خود را به خریداران از جمله چین می‌‌‌فروشد.

تحلیلگران می‌‌‌گویند که صادرات بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌‌‌های ایالات متحده و مسامحه واشنگتن در اجرای آنها است، زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

الی گرانمایه، عضو شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت که کشورهای غربی به جای احیای تلاش‌‌‌ها برای امضای یک توافق بزرگ با ایران برای حل و فصل مسائل هسته‌‌‌ای یا پیچیده امنیت منطقه‌‌‌ای، رویکردی جزئی را با هدف کاهش تنش‌‌‌ها اتخاذ کرده‌‌‌اند. وی افزود: «ما باید انتظار داشته باشیم که در سال آینده، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، چند دوره «کاهش تنش» وجود داشته باشد – شاید هر چند ماه یک‌بار.»

تخفیف قیمتی برای فروش بیشتر

همچنین به گزارش بلومبرگ، میزان تخفیف ایران به حدود ۲۰ دلار در هر بشکه رسیده است. نمودار زیر اختلاف قیمت نفت ایران را با قیمت نفت تحویلی کشورهای عربی به چین مقایسه کرده است.

قیمت نفت ایران در ماه آگوست نزدیک ۶۵ دلار بوده است (حدود ۶۰۰ میلیون در هر ماه برای یک میلیون بشکه) که میبایستی هزینه های تحریم و انتقال پول را هم از آن کسر کرد.

تخفیف قیمت نفت ایران

منبع: بلومبرگ

//