سلطه چین بر تولید انرژی های پاک

سلطه چین بر فن آوری های انرژی پاک

به وضوح می توان گفت که چین قدرت اصلی صنعت و بزرگترین تولیدکننده فن آوری های انرژی پاک در جهان است.

به وضوح می توان گفت که چین قدرت اصلی صنعت و بزرگترین تولیدکننده فن آوری های انرژی پاک در جهان است.

فن آوری های انرژی پاک و اجزای آن در کجا ساخته می شوند؟

به وضوح می توان گفت که چین قدرت اصلی صنعت و بزرگترین تولیدکننده فن آوری های انرژی پاک در جهان است. این کشور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، همراه با بقیه منطقه آسیا و اقیانوسیه، تقریباً 75 درصد از ظرفیت تولید جهانی در هفت فن آوری انرژی پاک را به خود اختصاص داده است.

تصویر زیر ظرفیت تولید جهانی انرژی های پاک را بر اساس گزارش چشم‌اندازهای فناوری انرژی ۲۰۲۳ آژانس بین‌المللی انرژی، به تفکیک مناطق مختلف جهان برای فناوری‌های انرژی پاک از جمله باد خشکی و فراساحلی، سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی (PV)، خودروهای الکتریکی (EVs)، کامیون پیل سوختی، پمپ های حرارتی و الکترولیز نشان می دهد.

سلطه کامل چین بر فن آور ی های انرژی پاک

تصویر ظرفیت تولید جهانی

ظرفیت تولید به حداکثر مقدار کالا یا محصولاتی اطلاق می شود که یک مرکز می تواند در یک دوره زمانی خاص تولید کند. این ظرفیت توسط عوامل مختلفی تعیین می شود، از جمله: اندازه تاسیسات تولیدی، تعداد ماشین آلات یا خطوط تولید موجود، سطح مهارت نیروی کار و در دسترس بودن مواد اولیه.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت تولید جهانی برای فناوری های انرژی پاک ممکن است به طور دوره ای از نیازهای تولید کوتاه مدت فراتر رود. در حال حاضر، این امر به ویژه در مورد باتری های EV، کامیون های پیل سوختی و الکترولیزها صادق است. به عنوان مثال، در حالی که در سال 2021 تنها 900 کامیون سلول سوختی در سراسر جهان فروخته شد، مجموع ظرفیت گزارش شده توسط سازندگان 14000 کامیون بود.

با این اوصاف، در صورتی که تقاضا با سناریوی انتشار خالص صفر ۲۰۵۰ آژانس بین‌المللی انرژی مطابقت داشته باشد، در دهه‌های آتی همچنان نیاز به افزایش قابل توجهی در ظرفیت تولید وجود دارد. چنین پیشرفت هایی مستلزم سرمایه گذاری در تجهیزات و فناوری جدید، توسعه نیروی کار انرژی پاک، دسترسی به مواد خام و تصفیه شده و بهینه سازی فرآیندهای تولید برای بهبود کارایی است.

چه چیزی به چین مزیت می دهد؟

از میان فناوری‌های انرژی پاک و اجزای آن، چین به طور متوسط ۶۵ درصد از ظرفیت تولید جهانی را به خود اختصاص داده است که برای اجزای خاص، مانند سلول های PV خورشیدی، این درصد به 96 درصد می رسد.

ظرفیت تولید انرژی های پاک در چین

اما چه چیزی به چین این مزیت را در بخش فن آوری های انرژی پاک می دهد؟ بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، پاسخ در ترکیبی از عوامل نهفته است:

  • هزینه های تولید پایین
  • تسلط در پردازش فلزات با انرژی پاک، یعنی کبالت، لیتیوم و فلزات خاکی کمیاب
  • حمایت از سیاست های پایدار و سرمایه گذاری

ترکیبی از این عوامل به چین اجازه داده است تا سهم قابل توجهی از بازار جهانی فناوری های پاک را در اختیار بگیرد و در عین حال هزینه انرژی پاک را در سراسر جهان کاهش دهد.

با گسترش استفاده از انرژی های پاک، سلطه چین در این بخش احتمالاً در سال های آینده ادامه خواهد داشت و پیامدهای قابل توجهی برای چشم انداز انرژی و انتشار آلاینده ها خواهد داشت.

منبع: ویژوال کپیتالیست

//